Leta i den här bloggen

Sidor

torsdag 24 februari 2011

Böcker

Har ni sett filmen "I am Legend"? Will Smith är den enda överlevande i New York som har drabbats av en katastrof - i form av typ zombies eller något annat vidrigt och muterat. Vi brukar titta på den varje jul för att inte få en insulinchock av allt det sockersöta ;-)

Hur som helst, jag har precis läst klart boken "Förgörelsen":













Den är fortsättning på boken "Släktet":
















De är bra de här böckerna, men hemska och mardrömsframkallande. Inget för den svaghjärtade. De har ett liknande tema som filmen, förutom att dessa har vampyrer - och glöm undersköna Edward Cullen-vampyrer eller andra snyggingar. Det här är äckliga skapelser som bara är ute efter att döda och lemlästa! I alla fall, när C jobbar och inte kommer hem förrän 22.30 på kvällen, då är det jag som traskar med Wilma på vägarna. Och idag var det lite kusligt för det var alldeles tyst ute, inga bilar, inga andra människor syntes till. Det var bara jag och hunden som gick där, alldeles ensamma, precis som "I am Legend". Då börjar givetvis min fantasi skena iväg och jag hör hur grenar knäcks i skogen, jag hoppar till när en skara av småfåglar flyger ovanför mitt huvud. Jag spanar in i skogen men ser inget och ändå vet jag att det är förmodligen många par av ögon som iakttar mig. Jag ser hur de sista solstrålarna börjar att försvinna och jag skyndar på hunden. För när mörkret kommer då är det DE som härskar...

Vilken tur att den tredje och sista delen av den här trilogin kommer senare i år - jag måste läsa något mera lättsinnigt nu. Annars kommer jag bli riktigt hispig på kvällspromenaderna här ute i bushen ;-)

Sleep tight! /M

Inga kommentarer: