Leta i den här bloggen

Sidor

tisdag 19 februari 2008

Språkriktighet!

God kväll!

Hoppas allt står bra till i stugorna! Här har det varit ganska fint väder hela dagen. Jag skulle ju gå milslånga promenader och i dag gjorde jag nästan det. Underbart och skönt ute var det!

Nu har vi precis varit ute med lill-snuttan och jag tror att rådjuren är helt galna där ute. De skäller (eller jag tycker att det låter som om de skriker...låter kusligt!) och för ett jäkla liv! Är de inne i någon slags parningssäsong, eller vad? Är totalt okunnig när det gäller dessa djur. En skällde långt och ihållande...lät som om den var skadad. Och givetvis började jag och C att fantisera om att det var något annat...typ övernaturligt, alternativt rabies-smittade rådjursmutationer som skulle komma och rusa mot oss med varulvständer ;-). Hmmm...måste skära ner på filmtittandet , tror jag ;-)

Många av er har väl gissat vid det här laget att jag är finsk (får ju ibland kommentarer skrivna på finska). Är född i Finland, men kom till Sverige när jag var sex månader gammal. Som tur är har mina föräldrar alltid pratat finska med mig och brorsan, och på så sätt har vi kunnat bibehålla språket. I sexan började jag i svensk klass, innan dess var all undervisning jag fick på finska.

Hur som helst, mina föräldrar kunde ju givetvis inte mycket svenska när de kom till Sverige på 70-talet. De var tvungna att lära sig språket snabbt och jag vet att pappa har berättat en gång i tiden att de läste tidningar (Aftonbladet och Expressen) för att lära sig språket (ja, självklart inte bara det). Kvällsblaskor är bra till mycket, tydligen ;-)!! Mest för att fara med osanning, enligt mitt tycke. Sensationsjournalistik!!!

I alla fall...min mamma är väldigt trevlig och social av sig, och det finns nog inte en endaste situation eller människa hon inte kan hantera. Hon pratar på och är bara allmänt charmig. Men i och med att hon har en bubblande personlighet och tycker om att prata (helst fort också!), blir det ibland så att om hon inte finner ordet hon är ute efter på svenska..jaa, då tar hon något från finskan och "försvenskar" det. Resultatet blir väl kanske inte alltid så lyckat ;-).

När C fyllde 30 år var både mina föräldrar, brorsan och hans sambo och Cs pappa och hans fru över på fika hos oss. Själv jobbade jag så jag fick höra denna lilla historia senare på kvällen. Mamma och pappa hade varit in till Uppsala tidigare i veckan. På vägen hem hade det skett en liten olycka. Trots att päronen färdades på en huvudled, kom det en bil från höger (som hade väjningsplikt) och körde rätt ut i trafiken. Krasch och bom...det blev en liten krock! Inget allvarligt och ingen blev skadad, tack och lov. Nåja, det är denna lilla historia mamma sitter och berättar för Cs pappa. Hon är riktigt indignerad och orden sprutar från hennes mun! Till saken hör att den andra bilen var någon flådig bil och det andra paret hade mage att argumentera med mamma och pappa angående vems felet var. Mamma tyckte väl att har man en så snygg och dyr bil, då ska man hålla truten och betala för skadorna och inte tjafsa en massa ;-) Till slut hade de kommit överens om allt i varje fall och kvinnan i det andra paret skulle gå tillbaka till sin bil för att hämta sin päls. Mamma, som är uppe i varv nu, berättar detta för Cs pappa men hon glömmer bort att det heter päls på svenska...hon tystnar ett tag och sen skiner hon upp och säger:

- Ja, sen gick den där kvinnan och hämtade sin turk i bilen och allt ordnade sig!!

För er som inte vet, heter päls turkki på finska och enligt mamma kunde man ju bara "försvenska" ordet ;-)!! Och det än mer roliga är att ingen rättar henne . Där sitter Cs pappa och ser ut som ett frågetecken. Han måste ju ha trott att kvinnan hämtade sin personlige, turkiska torped som gick fram till mamma och pappa och hotade/tvingade dem att betala för alla skador ;-)!! Jag sitter fortfarande och skrattar när jag tänker på det ;-)!!

Ha en mysig tisdagkväll!! Hasta la vista!/ M

PS. Denna sida på soffkudden blev det som får vara framme. DS.

9 kommentarer:

Solsjö - Under en vind sa...

Ja det kan bli tokigheter med språket ibland! fniss....

Kul med en bild av dig och din lilla sötnos!

Kram!

Wolf sa...

Uj uj, den där historian hade jag gillat ännu mera när jag arbetade som vakt. BTW så hade jag en kompis som var av finskt ursprung (Karelen) och han lärde mig ett par MYCKET Användbar ramsor på finska, tyvärr är de så grova så jag vill inte ens försöka återge dem här på din trevliga blogg.

Ha det bäst,

Kram
Wolf

Unknown sa...

hihih jag visst kan det allt bli konstigt med språk ändå, vilken vacker kudde du har!
Kram Petra
http://www.metrobloggen.se/romantiskahem

Lea sa...

haha det var riktigt tokigt :-)
Så praktiskt att vara flerspråkig, jag när en dröm om att lära mig konversera på Italienska.
Det går väl så där med det, gick en kvällskurs för ett par år sedan och har en mailkompis i Florens men det blir ju mest engelska. Borde åka dit ett längre tag för att vara tvungen att prata.
Nä jisses vad jag surra nu måste jag gå och sova. Ha det bra !
/Lea

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

*LOL*
Jag kände en riktig turk en gång , när han skulle gå och lära sig svenska för invandrare och böja sjuk blev det sjuk , sjukare ,...död !
Men finns det något rarare än finlandssvenska , jag blir kär i varenda en som pratar som Arja och Mark ;-)
Jag kände oxå en finska en gång , och hon hade lite svårt med vissa ord , speciellt ett : att sitta på huk , ber om ursäkt men du kanske kan gissa vad hon sa istället , EnVilsenLoppa rodnar högt ovanför hårfästet .
Ha det gott !
Måste jag maila dej om mitt livsomvändande eller kan du hålla dig några dagar till !??!
Kramisar /Loppan

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Oj så skoj !!!
....umma dej !
Nu ska jag låsa min blogg lagom tills jag ska berätta min livsomvändande nyhet och bara speciellt inbjudna ska få komma in , hm !! Don´t you expect to be invited ;-)
Häng du dina plädar i skafferiet , så sköter jag mitt ;-)
Nattinatti !!

Änglahem sa...

Ja ibland kan bli lite tossigt!!
Turisk torped...*hihi* det hade varit något det!

Fin sida av kudden det blev, gillar a lot!!!!

Ha det fortsatt bra på sportlovet och ut och promenixa med dig nu!!!

Kramis
Ulrika

Ann-Catrin sa...

haha.. ja tänk så det kan bli...
rolig anekdot!!
Kram A-C

Philura sa...

Det där med att fösvensak finsak känner jag igen:). Svärmor har oxå en förmåg att göra så.

Cathrine