Leta i den här bloggen

Sidor

onsdag 23 januari 2008

Kalimera, kalispera, kalinichta...

...är de enda grekiska ord jag kan. God morgon , god middag och god kväll! Och varför grekiska helt plötsligt? Jo, för ljusslingan som ger grekiska vibbar, enligt mig, har fått en ny plats. Där har ni den gemensamma nämnaren ;-) Tadaa...behold!!

Har saknat belysning vid månbordet (förutom levande ljus då) och löste problemet så här!

Det är väl bara att sätta dit någon lampa, tänker ni kanske. Men se, jag vill inte ha något på själva bordet och att hänga en i taket...

...är bara att glömma. Det är ca 4 meter högt här och att montera en lampa där is out of the question. Tänk bara när man ska byta ut glödlampan som har brunnit!! Jag som får svindel när jag ställer mig på en stol (nästan!).

Därför tycker jag att ljusslingan var en briljant idé! Titta på kulan i fattigmanssilver...*blir hänförd*

Lite annat lull-lull...

Ställde dit en fågelbur som madonnan vakar över.


På tal om fågelburar...Sommaren 2006 var jag i en antik- och kuriosaaffär och upptäckte en otroligt fin fågelbur. Den var stor, ca 70-80 cm, vitfärgad och lite skavd på de rätta ställena. Byggd i romantisk stil, med mycket krusiduller och toppen var som ett torn. Den var perfekt! Den ljuvligaste av fågelburar!! Jag stod säkert och dreglade i en kvart och såg i mitt inre var jag skulle placera den och vad den skulle innehålla. Frågade om priset och den skulle landa på ca 600 kr. Och precis då...slår snålheten till!!! Jag sa att jag skulle fundera på saken och återkomma. I två veckors tid gick jag och "funderade". Löjligt, egentligen...jag hade ju redan bestämt mig för att jag skulle ha den. Anyhow, åkte till affären igen och fanns den där?? Nej!!! Gubben hade sålt den på auktion och han berättade glatt att han hade fått över tusen kronor för den. SKIIIIIIIIIIIIT!!!! Jag var så besviken att jag började nästan att lipa :-( Och förbannade mig själv över att jag inte köpte den när jag hade chansen. Men jag lärde mig en läxa...numera om jag ser något jag verkligen vill ha, då köper jag den (givetvis inom ett rimligt pris!). Aldrig mer får snålhet gå före mitt ha-begär ;-)
Ha en bra kväll!/ M



25 kommentarer:

Änglahem sa...

Hej Snäckan,

Den "dyrköpta" läxan har jag oxå lärt mig, det är så snopet och som du säger man blir riktigt ledsen!

Gud vad jag skrattade åt ditt förra inlägg!!! Du skriver bara för underbart! Vilken liten rackare...men himla snällt av er av hinka i er bag-in box vin så skönheten för något att leka med.

Kramis
Ulrika

Lilla Blanka sa...

Hej!!!
Japp, ljusslingan är en briljant idé! Det blev superbra :)
Nej vad deppigt med fågelburen, har själv gjort sånna missar och ältar det i det evinnerliga hur dum jag var som kunde missa en sån chans..men nu på sistone har jag börjat med en annan taktik..om jag känner att DEN vill jag bara HA, ja då rusar jag fram o rycker åt mig den och köper med en gång ;)
Åhhhh din stooora madonna tror jag att jag skall smyga in och sno av dig, den är så fin så jag vet inte vad jag skall ta mig til (enda lösningen är ju den ovan..)eller?
Kram från en skogs-tokig Lilla Blanka..kolla in på min blogg får du se varför jag är skogs-tokig just idag ;)

Änglahem sa...

Glömde ju säga att ljusslingan blev jättebra där på fönstret OCH MADONNAN!!! Får skynda mig iväg så jag hinner före Mia!!*ska ha, ska ha!!*

Varför går det inte att prenumerera på inlägg från dig, uhh?

Kramis

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Yiasso Malaca !
Men så fint du gjort !! Hur mycket fina saker som helst !!
Usch ja , jag tänker nog lika som dej , det är lika bra att slå till på en gång när jag ser något ,så att jag inte ångrar mej sedan , men det är så ofta jag ser saker jag vill ha så ibland blir det lite mycket:-)
Underbart pyntat var det , med ljuskedja och allt !!!
Ha det gott !
Kramisar

Wolf sa...

Ach so,

Du förstår lite Tüsk ändå vad trefligt, ja tet är so att det Tüska språket är icke så schwer som måånga trror.

Du får göra som en annan sitta och chatta på mIRC välj kanalen #deutschland och sedan är det bara att hänga med, verstehen Sie?

Jag tänkte om inte du och C har lust att träffas över en slät kopp kaffe, med lite god grädde och socker efter behov, jag är ju en stor socker fantast då jag inte gett upp hoppet och försöker åtminstone bli liiiiite söt. Eller vad nu en kille på 1,92, och begynnande flint och kråksparkar runt ögon kan tituleras bli om man äter för mycket socker. Söt är kanske fel ord . =/

På min nypublicerade önskelista glömde jag det viktigaste och det är att göra en Magnus Carlsson, och vad det nu är får ni gissa, OBSERVERA jag är inget fan av hans musik, men han har i alla fall gjort något som jag också vill göra.

Tschüss und kram
Wolf

H ennA sa...

Din hund är ju bara för go! Underbart roliga bilder på hennes bus :D
Ljusslingan passar perfekt! Har ni så högt i tak i hela huset?

Ha det bra!

Kram Anne

Karin i Villa Grå sa...

Morsning korsning!

Du skriver som värsta svenskaläraren och inreder som värsta Kirchsteiger ;-) Du har det SÅ FINT! Me like!

Den där ljusslingan är sååå läääääcker..! *dreglar*

Må så gott!

Karin

PS. Det där som maken antyder i sin kommentar, om Magnus Carlsson, får mig att dra helt galna slutsatser *flinar* Och jag är ändå gift med F och borde veta bättre, ha ha!

Anonym sa...

Oh, jag vet hur det känns! Sumpade en 30 cm hög madonna igår på Tradera! Ja, jag förstår, du vet helt säkert vem som "vann" den. Jättekul :(. Och nu håller jag dessutom på att låta en gammal bibel gå mig ur händerna. Kanske måste jag gå in och höja buden?
/Anitha

Sophie sa...

Tack, för kommentaren hos mig! :)

Vilka fina bilder du visar. Ett månbord har jag tittat efter ett tag, men har inte hittat något fint än. Men nu när jag såg ditt fina arangemang, måste jag ut och leta igen :)

Ha det bra/ Wilmas vind

Tidsmästarinnan sa...

kali kali på dej du :-)
jag gillar ditt "lull-lull" skarpt, snyggt med slingan!!
Jag ska också bli bättre på att mota bort den där snålingen som tittar fram ibland när man ska fynda, man kan ju bli galen på sig själv ibland alltså.
Kram!
S.

"M" sa...

Vad fint det blev med ljusslingan...och vilken tabbe...det där med fågelburen...men men....

Solsjö - Under en vind sa...

Precis som du skriver! Ibland bara måste man handla för att inte gräma ihjäl sig!!! Synd på buren!
Men den du har är jättefin och allt är så vackert med halvmånebord, slinga och spegel! Like it! Ha det gott, kram!

White Season sa...

Det blev jätte fint, passar ju faktiskt året runt med en slinga så, mysigt värre... Ha det bra, kram Malin

Karin i Villa Grå sa...

Halloj M!

Äntligen fredag, eller vad säger du?

Ja, tänka sig att maken hade vägarna förbi Tierp och att sådana vaser fanns att uppbringa där *flinar* Inte illa ;-)

Vilken film såg du den här gången? Varför plågar du dig med läskiga filmer? *försöker förstå* När vi såg filmen med Will Smith som ende friske överlevare, stängde vi av ljudet mellan varven och snabbspolade... Annars hade vi inte vågat titta *erkänner*

Ha det så bra!

Kram, Karin

Guldkorn i min vardag! sa...

Halkade in här till dej och ser en sån vacker murad spis, vilken mysfaktor, det finns nog inte så många murare kvar som kan ett sånt hantverk nuförtiden gissar jag.Såg även det vackra månbordet och det söta luffarhjärtat skön blandning.
Ha en bra dag!
Kram Ulla-Bella

Beas sa...

Vilka underbara bilder du visar - som taget ur "Franske stemninger" eller något. Underbart!

Och du..jag känner igen det där med snålheten, men jag har börjat lära mig av mina misstag också och bättrat mig en hel del.

Kram Bea

Änglahem sa...

Men kära Snäckan...har bilden på dig och Wilma legat ute länge? för isf får jag nog kolla synen!!!
Vad roligt att SE dig!

Kramis

Ann-Catrin sa...

ja du den läxan har jag också fått några gånger... tänk att den där snålheten ska dra över en ibland..
men din fågelbur nu är ju sagoloikt söt den med!!
Och ljusslingan är sååå snygg... 4 meter sa du..oj oj oj!!
ha en trevlig helg nu kram A-C

Dorthe ♥ sa...

Nu har jag oxå beställt en rostig madonna ;o)

Kramisar
Dorthe

n o r d i n g å r d e n sa...

Så fantastiskt vackert med slingan runt det gamla fönstret, du har såå himla fint hemma! Trevlig helg! Mari.

Nilla sa...

Så vackert! Varför känner jag det som om jag upprepar mig hela tiden? =)

Trevlig helg!
Kram Nilla

Anonym sa...

MSN-date i morgon?

Kram!

Eva Agnes sa...

Vackert med ljusslingan på det viset och tillsammans med madonnan ger den verkligen en grekisk stämning.
Ja du, man gör sina snålvargsmissar här i livet. Du hittar snart en sådan som du vill ha.
Kramar Eva Agnes

Anonym sa...

Råkade ta vägen förbi här och kunde ju inte annat än stanna till vid orden "Καλημερα, καλησπερα, καληνιχτα..." och nu fick du dom på grekiska oxå thihi
Ljusslingan blev ju fin

tepesar sa...

visit homepage this article try this web-site this hyperlink see here now visit this page