Leta i den här bloggen

Sidor

torsdag 21 februari 2008

Taskig hörsel...jag...va???

Jaha, då var det torsdag och veckan är snart slut. Slut på min sportlovsvecka...*snyftar* Nej då, veckan har varit bra, schysst väder och många och långa promenader. I dag var det skitväder, dock! Kallt och blåsigt...blääää...Me no like ;-(

Eftersom det var sådant fint väder i går tog jag fram mina pelargoner. Kul att pyssla om dem igen...

Två ställde jag ner i en låda...men det blev ju så obekvämt att ha dem i sängen, så jag ställde dem på fönsterbrädan i stället ;-)

Lådan fick stå här i stället. Men vad mörkt...vänta...ska fixa lite...
Så där ja, nu ser ni lite bättre, va? ;-) Boken behöver väl ingen närmare presentation, antar jag...Men jag undrar om den andra är lika bra? Är den värd att köpa? Och nu kommer jag att chockera er...sade upp prenumerationen på den norska tidningen nyligen!!! Tycker den är bra, men det blev för mycket och dyrt med fem tidningar. Jag kommer kanske att ångra mig, men då får jag väl börja prenumerera igen.
Oj, vad jag har bloggat den här veckan. En om dagen...hoppas ni inte har tröttnat!? Oftast brukar jag krascha när jag är ledig mitt i terminen, men inte denna gången!! Har mycket energi och fått ganska mycket gjort också...Och när man börjar jobba igen vet man aldrig när man orkar med att blogga. Det är väl lika bra att köra på medan man orkar!
Ok, återigen en liten anekdot...När jag var 25 år blev jag inlagd på Akademiska sjukhuset i Uppsala. Jag hade en stor myom i magen som skulle opereras bort. När man ligger på sjukhus är man inte så kaxig (i alla fall inte jag). Man känner sig utlämnad och man fattar typ hälften av alla termer de svänger sig med. Men myomen skulle bort hade min gynekolog bestämt (som var den bästa jag någonsin haft. Första gången jag träffade honom hade jag somnat i väntrummet och han stod och skakade på mig så att jag skulle vakna. Han blev överlycklig över att träffa en kvinna som var så avslappnad så hon kunde sova...! Hade inte hjärta att tala om för honom att jag hade stigit upp klockan 03.00 på morgonen ;-) Avslappnad var jag inte, däremot dödstrött...). Så på "Akis" befann jag mig och kände mig lite vilsen. Hade fått träffa kirurgen som var dansk och hur trevlig som helst (jag fattade inte mycket av vad han sade ;-)). På den tiden rökte jag och kirurgen tyckte att vi skulle göra en deal: om jag slutade att röka, skulle snittet bli jättefint ;-). Kommer ihåg att jag frågade vad som skulle hända om jag inte gick med på avtalet...han flinade bara ;-).
Ok, där låg jag och när det var dags för operation kommer den barskaste av sjuksköterskor in och beordrar mig att klä av mig. Sagt och gjort...där låg jag sen på britsen och väntade. Hade den fula sjukhusnattsärken (eller vad de kallas) och höga, vita strumpor på mig (och varför har man sådana?? De liknar stay ups...varför det? Är det för att hålla värmen, eller för att man ska känna sig förförisk???). Som sagt, där låg man och kände sig rätt ynklig...In kommer nurse Ratched (nej, skojar...hon var väldigt snäll, men respektingivande!), tittar på mig och upplyser på sitt barska sätt att jag ska rakas. Gulp!!! Ja ja...inte mycket att göra åt, tänkte jag och bet ihop käkarna. Det var ju trots allt en bukoperation jag skulle genomgå...
Det som gör att denna historia blir lustig är att jag hör rätt taskigt. Vet ej varför...!? Men jag hör dåligt och jag gjorde det även när jag var 25 (inte så att jag är halvdöv...jag hör som folk gör mest, men om någon svamlar eller pratar tyst...ja, då hör jag det jag vill höra. När jag sitter vid katedern och lyssnar på elever, vrider jag på huvudet för att riktigt höra vad de säger. Snart sitter jag med en sådan där trattlur vid örat ;-)). Anyway...jag ligger där på britsen, Ratched tittar på mig med det där glänsande, vassa, kalla, dödsfarliga redskapet i sin hand (rakhyveln), skridet till verket, gör vad hon ska göra och så säger hon:
- M...(här säger hon mitt namn. Har ett namn som är av slaviskt ursprung, främst från det forna Jugoslavien. För er som inte vet namnet, här kommer det ett litet tips: de tre första bokstäverna i mitt namn betyder fred på ryska och sen adderar ni den första vokalen i alfabetet! Voilà! My name! Lätt, va ;-). Ok, tillbaka...). Hon säger mitt namn. Betonar varje bokstav och drar ut på vokalerna...
- Ja, säger jag. Tittar upp på henne och ser frågande ut.
- Nu är du oskuld igen, säger hon och småler lite.
- Ehhh? svarar jag intelligent och småler lite nervöst.
- Ja, är du inte det då? fortsätter hon och spänner ögonen i mig.
- Hhhrrmmm, hostar jag till och frågar: hur så (när en kvinna har en rakhyvel i handen och man ligger där blottad...då är man inte så jäkla kaxig. Tro mig!!)?
- Ja, du är ju så mörk, svarar hon med den allra mest självklara röst i världen (och vad har hårfärg med detta att göra? hinner jag också tänka).
Där ligger jag...nurse Ratched över mig med en rakhyvel ca. en meter från mitt ansikte och jag tänker: vad fan är detta? Är kvinnan galen? Vad ska jag göra? Ska jag springa härifrån, nyrakad och smått drogad (hade fått några piller innan som gjorde att jag skulle bli avslappnad)? Nej, jag gör det enda rätta och frågar henne:
- Vad var det du frågade mig?
- Ja, jag undrade om du var från Jugoslavien...i och med ditt namn och ditt mörka hår, svarar hon lugnt. Vad trodde du att jag frågade? fortsätter hon och ser på mig.
- Eeeehhhh, svarar jag återigen väldigt intelligent och sluter mina ögon.
Ridå!! Nurse Ratched var den mest älskvärda av "syrror" upptäckte jag senare. Hon fanns alltid där och tog hand om mig när jag kräktes som en liten gris och höll min hand när jag bönande bad om mera droger (jag fattar inte hur kvinnor som har genomgått kejsarsnitt klarar av smärtan...en stor eloge till er. Jag var bara ynklig och hade ont!). En superkvinna!!!
I och med min taskiga hörsel hade jag förväxlat hennes fråga: är du från Jugoslavien? med: nu är du oskuld igen! Ja, herregud...
Ha en bra torsdagkväll!/ Fröken M
PS. Detta var på den tiden när det forna Jugoslavien hade hamnat i krig, men man refererade fortfarande till namnet Jugoslavien. DS.
PS2. Ni kanske inte bryr er...men det går inte att göra styckeindelningar när man skriver på slutet. Innan bilderna går det bra. Som sagt, ni kanske inte bryr er...men mig stör det!! Jag försökte...alla kollegor!!! Trust me...DS2.

16 kommentarer:

Änglahem sa...

Din lilla stackare....*fniss* Nurse Ratched jo jo!! Låter inte som så värst vidare trevlig upplevelse detta... Har upptäckt att de barska sköterskorna många gånger är små gullingar igentligen.
Tackar allra ödmjukast för elogen till oss som gjort kejsarsnitt! men vi har ju en finfin belöning efter op, en ljuvlig liten bebis!!
Jag har blivit förlöst både "vanligt" och med kj.snitt och kj.snittet var en höjdare i jämförelse!!!! Fick bannor för jag sprang gatlopp knappa2 dagar efter op! DET gjorde jag INTE efter vanliga förlossningen!!

Har faktiskt köpt mitt första ex av Vackre Hjem...jag är inte övertygad. Såg att så många läste den så den måste ju vara bra tänkte jag...meeen näää Besviken!
Då är ju danska Isabellas mycket bättre!

Så nu ska tjötan sluta!!! och förresten*fniss* bara ett litet tillägg; jag har älskat att få inlägg av dig varje dag, finns ingen människa som kan tycka att det är tjatigt!!! Namn förklaring TACK!! Jag kan ingen ryska!!! begrips....jag kan ju inte hålla på att kalla dig Snäckan. Annars får jag vända mig till Karin......

Over and Out!

Kraaaamaaaar
Ulrika

Ann-Catrin sa...

Oj oj det där var dagens roligaste...tänk vad man kan höra fel... och då blev det ju världesn bästa historia...
Du är underbar och tack för att du delar med dig!!!
Njut nu imorgon..
kramar A-C

Lilla Blanka sa...

Hahaha....ännu en underbar historia, Tokfia!!!
Åh vad kul att du har plockat upp de små pellisarna du med, visst är det kul och änglatrumpeterna..ja de doftar extremt mycket och är som du säger extremt törstiga..kan bälja i sig hur mycket som helst och man måste ha dem i jättekrukor annars deppar de och så är de extremt pjoskiga med blåst..lite dragigt och de släpper bladen i ren trots..MEN jag älskar dem...!Tycker de är såå maffiga!
Din låda är jättefin, en sån vill jag också ha, gillar lådor mycket, speciellt de med text...
Kraaaaam
Mia
Ps det går att göra styckesindelningar..inte för att jag störde mig på det, men om du gör det och vill ha det så kan man skriva i html-läge te x br (inom hakar) så blir det rätt bra :)

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

*LOL* Du är ju för knasig du !!!
Vilken udda story :-)
Den får mej osökt och tänka på när jag var i spanien en gång och blev "uppraggad" av en riktigt snygg och blond spanjor . Han undrade vad jag jobbade med och jag svarade och för att hålla igång konversationen så frågade jag honom vad han gjorde , var på han svarar -Oh I´m testing condoms ! och log brett som om det var ett yrke att vara stolt över . EnVilsen drog sig undan till damrummet ganska snabbt och rodnade . Men det visade sig sedan att det han var en "taekwondo instructor" ;-)
Hör man det man vill höra eller är det bara luren som fattas ??
Love / Lotta

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Nu blir jag sååååååå nyfiken . Vad har du för mobilsvarsmeddelande , som gör att det kan klassas till både Sveriges och Finlands bästa ??????
Kram

Anonym sa...

Hejsan!
Ojojoj, vilken underbar spis ni har! En sådan skulle inte vara fel att ha här... :)
Trevlig kväll (natt)!

Anonym sa...

Hej!!Ännu ett härligt skratt!!!! Å vad härligt!! ;) Och jag vill också ha en trälåda! Måste nog ge mig ut på jakt!! Jo du undrade om nån hade köpt nya franske fornemmelser...JAG!!! KÖP DEN!!!!! Helt underbar, kan inte sluta titta iden..maken tror jag fått spatt.."vad är det med den boken?" Ja...man måste uppleva den,,oj vilken inspiration.
stora kramar Maria U

Anonym sa...

lol! Vilken historia!

- en annan har ju hela lovet framför sig. Verkar dock som att jag kommer vara sängliggande med ebola - fick ont i halsen i går, snuva i natt och hosta nu på morgonen. Härlig lärartajming. . .


KRAM!

Eva sa...

Jag tror alla kommentarer jag tänkte lämna redan blivit sagda av övriga bloggare. Så det blir bara ett stort smile denna gång från mig.:-)

Ta hand om dig!
Kram Eva

Nygammalt sa...

Ha ha...du är inte klok du!!! ;) Men ack så rolig!
Tänk så mycket missuppfattningar det kan bli med dina elever framöver...men det uppskattar de säkert *fniss*

Jag köper bara Vackre Hjem ibland...om jag tycker att den är värd det. Det kostar som sagt en hel del och man får ju faktiskt väldigt mycket inspiration av alla bloggar här. Så jag håller också på att "trappa ner" från alla inredningstidningar jag köper. Rena avgiftningen alltså ;)

Snyggt du har gjort med tidningarna och boken i korgen. Har själv inte den senaste boken men har hört att den inte ska vara lika bra. Men sen har jag ju ingen trädgård heller.

Önskar dig en härlig helg!
Kramar från mig.

Karin i Villa Grå sa...

HA HA HA HA! Dina anekdoter är oslagbara! Me like!

Jag ser att Ulrika/Änglahem inte gillade Vakre Hjem något vidare. Jag måste erkänna att jag inte gör det heller, åtminstone inte de nummer jag har betalat dyrt för och bläddrat i. Varför jag nu skriver det här, i din blogg *förvirrad*

Biblioteket här blir sååååå BRA! Shit, vad duktigt han sliter, min F! Jag hoppades att det skulle bli ett bra reslutat, men det jag hittills kan se överträffar mina förväntningar med råge!

Har elektriker här som byter ut elen på övervåningen så det är kaos. Ska se till att roa kidsen UTAN dator eller tevespel - hur ska det gå? Sonens ögon börjar anta rektangulär form av allt stirrande på skärmar. Mina också, om jag inte avslutar den här kommentaren nu :-)

Ha det gott!

Kram, Karin

lottens vita och gröna sa...

hallå dig har jag inte varit hos förrut, vilken story,vad kul du skriver, vad det kunde bli tokigt om du svarat...fina bilder! andra boken franske...är bara att rekomendera! jag gillar vakre hjem men det sista numret var faktiskt sådär! kram lotten

Betonggården sa...

Usch, inte kul med operation! (Tog själv bort en tvillingcysta när jag var 20 ...en stor rackare.. :P )

Tack! :) Jag gillar den, och de är egentligen jättelätta att göra. Jag hittade en rätt bra beskrivning som jag länkat till. Ifall du vill testa innan du lämnar över projektet till sömmersan. :)
Jag hade sån tur att lakanet var precis i rätt bredd - det var bara att kapa av längden o sy några raksömmar! Skönt när det går fort!
Men det är helt ok att leja nån för jobbet! ;)

Vad trevligt att du vill vara med på rundvandringen! Planeringen för del 2 kommer snart. Kom ihåg: oömma kläder. :D

Lea sa...

Fniss...det blev lite galet det där.:-)
Idag började jag mitt sportlov, tack gode gud för det.
Jag känner verkligen igen mig i att man brukar krasha mitt i terminen, så är dock inte för mig i år då jag inte jobbat innan jul utan varit hemma.
Däremot var jag helt slut och satte in autopilot sista lektionerna.
Det är ju något som är tokigt i hela systemet när så många känner så här.. oavsett vilken skola man jobbar på oberoende av vilken del av landet man bor i.
Hoppsan vilken lång kommentar, ha en bra kväll och njut av helgen!
/Lea

Wolf sa...

Hallo Babe,

JAg vet precis hur sexig den där outfiten kan vara, hade oturen att behöva ha den själv, hallå jag är man, jag skall inte ha stay ups... itne ens om de är modell jättetjocka =) .. det var också ppå "akis". De kanske har någon förkärlek att driva med sina patienter.

När jag har varit på sös (sthlm) behövde jag inte ha något dylikt på mig.

Men anekdoten var kul...

Kram
Wolf

Mi sa...

Så underhållande och gripande berättelse, kunde inte sluta läsa fast jag har så bråttom. Kul att jag har hittat din blogg. Ska genast favorisera den i länklistan på min egen blogg.

Det är ett mycket vackert hem ni fått!

Kram och hälsningar från kollegan
Mi