Leta i den här bloggen

Sidor

söndag 13 april 2008

Kult och kultur

Afternoon ladies and gents!

Har haft en busy vecka och inte orkat blogga något. Jag och tre andra har haft hand om ett projekt som vi har hållt på med i några veckor och i fredags blev det klart. Vi hade hand om "Svenskans dag", eller som vi döpte till "Kult- och kulturdagen", på gymnasiet där vi hade olika aktiviteter så som: filmvisning ("Ett öga rött" och "August"), diktrum, teaterföreställning ("En midsommarnattsdröm"), tipsrunda, poetry slam och chansen att få träffa en livs levande författare ;-)

Allting klaffade perfekt och jag måste bara visa bild på dem som var och besökte vår skola:

Kung Henry; musiker, krönikör och svensk mästare i poetry slam och sist men inte minst...den blivande läraren i matematik och filosofi!! Han är helt suverän på att rappa, kränga till ord och har en charm och utstrålning som få kan motstå. Han uppträdde två gånger på förmiddagen och gissa vem som satt och diggade båda gångerna ;-) MOI!!! Var helt betagen och skrattade åt hans fyndiga texter! Jag och en kollega hade hand om filmvisningen av "Ett öga rött", men vi satte bara igång filmen och så smet vi ut ;-) Måste ju få njuta av artisterna vi hade bokat!

Och den livs levande författaren var ingen annan än Jonas Hassen Khemiri! Jag har aldrig hört någon annan föreläsare få sådana rungande applåder av eleverna som denne man fick! Det var jättekul att träffa honom...han är rolig och fyndig och har dessutom en komisk timing. Han berättade om språk och makt och hans misslyckade försök att bli rappare ;-) Eleverna hade fått förbereda frågor till honom som vi inte fick censurera. Och ett av dem var givetvis: "är du singel?" ;-) Jag förstod att frågan skulle komma...ty Khemiri är lång, mörk, snygg och sympatisk till tusen!!! Sen var det en annan som frågade om han hade en favoritbok...."Jaa, det finns en bok som är bra...Ett öga rött!" svarade han med glimten i ögat ;-). "Vem har skrivit den?" kom det då blixtsnabbt från en av eleverna ;-)

Efteråt fick vi fyra i projektgruppen ställa oss upp på scenen och mottaga blommor. Visst är de vackra? Jag var på vippen att säga: "Sorry, jag vill bara ha vita eller ljusrosa blommor" ;-) Neeej då, skojar bara ;-)

Vi fick senare höra att eleverna hade varit jättenöjda...Ett lyckat projekt!! Jag åkte hem, tog ett glas vin och somnade som en stock ;-) All's well that ends well! Kramar/ M




15 kommentarer:

Gårdsromantik sa...

Men vad mycket intressant du varit med om - blommorna var vackra trots färgen!

Kram Maud

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Underbart , det är så undervisning ska gå till !!
Gissa om eleverna alltid kommer ihåg den dagen .
Sen att lilla du blev uppskattad oxå , med tulpaner och allt .
Ett öga rött , läste jag för många år sedan , men har inte sett filmen , gillade boken mycket :-)
Ha det gott , Knoll och Tott !

Wolf sa...

Hello Grrl,

allt bra med dig, har smugit omkring och kollat efter livstecken, jag skulle ju återkomma med mitt inlägg som raderades, men glömde tyvärr bort det.

Allt bra med dig??

Ha en trevlig kväll,

Kram
Wolf

Tidsmästarinnan sa...

å wow, man skulle ju vara elev på din skola alltså!
Det låter hur kul som helst men man kan tänka sig att det ligger en hel del jobb bakom... så de blommorna var du nog väl värd min vän!
Kram på dig!
S.

lottens vita och gröna sa...

härligt när undervisning bygger på att väcka lust, såna lärare glömmer aldrig ungarna! kram lotten

Wolf sa...

Hallo igen tjejen,

Kul med en så lång kommentar. Jag och frugan vet precis vad du menar med att ledsna på blogggen, och jag tror också att man går ut för hårt , C verkar ju rätt så smart, men så är han ju man också ;-)

Hmm Nat.Prov. tack och lov har man förträngt sådant sedan skolgången. Men det måste vara 10 gånger värre att hålla dem. Är inte avundsjuk på dig. Min vecka ser faktiskt rätt så lugn ut, jag skall bara skriva lite och sedan skall jag till akademiska med sonen och mig.

Nu börjar ju sommaren komma och vi måste planera för en träff med en schysst fika, finns det något trevligt där ni bor? Vi åker gärna dit då vi bara varit dit en gång (familjen alltså).

Hade jag vetat att du också ville ha ett lavendelträd så hade jag köpt ett till dig, då de var förvånansvärt billiga för att vara så stora, endast 150:-. Jag letade också efter ett olivträd, men de jag såg var inte så roliga.
Hur gammal är floristen på orten??? he he

Ang. Bloggen, jag har sagt till frugan att sänka garden, och verkiligen göra inlägg när hon känner för det, för om det blir ett tvång att man "måste göra" inlägg så anser jag att det är fel. DÅ får man gå med i "Anonyma blogg beroende" ;-)

Nu skall jag inte tråka ut dig, utan jag önskar dig enormt trevlig vecka trots Nat.Prov.

Kram
Wolfie

Anonym sa...

Låter som en jätte lyckad tillställning : ) Roligt för eleverna, och vad fina blommor du fick!

Ha en bra dag!
Kram Maria

Anonym sa...

Frågan vi inte fick svar på är: Är JHK singel eller ej? ;)

Snäckornas sjö sa...

Anonym: Jaa du...svaret var lite kryptiskt ;-) Men han berättade något om att han var en ordnörd eller liknande och att hans far då hade replikerat med: Jonas, du måste skaffa dig en flickvän ;-) Så jag antar att han är det ;-)

Karin i Villa Grå sa...

Aha - det var gymnasielärare jag borde ha blivit! Låter SÅ kul! Well done! Lyllos dina elever..!

Sonen, som går i sexan, fick se och höra Kung Henry och var så nöjd; det hade varit en upplevelse även för de något yngre eleverna.

Om stockrosorna klarar sig hos dig kanske de klarar sig hos oss också *hoppas* Jag vet bara inte hur jag ska göra med rötterna jag köpte, ska jag gräva ner dem nu trots att det finns risk för frost, ska jag vänta eller what? No comprendo nada! Det där med trädgård är ett stort mysterium utan lösning!

Nu är det röjning i köket som gäller. Hur kan EN familj åstadkomma sådana enorma mängder disk?

Kram på dig, M!

Solsjö - Under en vind sa...

Vad kul med en så lyckad och uppskattad grej!

Ha det gott, kram!

Wolf sa...

Halloj Grrl

Ja det gäller att hänga med i svängarna =) Tyckte jag var väldigt tydlig med att tala om att det var den 15:e som var dagen =)

Jag skall kolla med frugan om tycker hon har någon hylla till övers he he.

Jag försöker på din mobil vid ett annat tillfälle tills dess hoppas jag att din vecka är fortsatt bra.

Kram
Wolf

Anonym sa...

Hej tack för en underbart inspirerande blogg som förgyller ens vardag. Jag läser och är inne och tittar ofta men kommenterar aldrig. Men tack vare er blogg vet vi precis hur vi skall göra med vårt "trägula" kök! Tusen tack för inspirationen! Vill jag också passa på och dela ut denna (http://img138.imageshack.us/img138/1638/1444500ed0.jpg) utmärkelse som vandrar runt bland favoritbloggarna just nu. Tack för en givande blogg!

Snäckornas sjö sa...

Camilla: Tackar ödmjukast!!! Kul om man kan inspirera! Såg awarden och ska lägga in det på bloggen a.s.a.p.! Fin och läsvärd blogg du har!!

Kram/ M

♥ maaria sa...

Wow, skulle gärna vara elev paa din skola... Just läst "Ett öga rött"(paa tyska) Jag älskar bokar med multikulti.
maaste fortsätta paa engl. , sorry..
What a nicec blog you have, sure to keep on coming back!

ha det saa bra
(har ingen ° paa a:n... *g*)