Leta i den här bloggen

Sidor

lördag 2 februari 2008

Ordkunskap

Äntligen är vi inne i februari! Och denna månad är, tack och lov, hyfsat kort. Vi är på rätt väg!!

Ok, en varning utfärdas nu...följande berättelse kommer att innehålla en del runda ord. Ni som är känsliga, kanske ska skippa texten och bara titta på bilderna ;-)

För några år sen hade jag tre charmiga, vetgiriga och väldigt spontana elever. De var speciellt förtjusta i ordkunskap och hade frågor om både det ena och det andra. Boken "Populärmusik från Vittula" av Mikael Niemi var i ropet just då och titeln hade gett upphov till många fniss, särskilt bland den yngre generationen. Hur som helst, de tre eleverna sitter och viskar en massa och till sist är det en av dem som dristar sig till att fråga fröken vad "Vittula" betydde, och om inte ordet kom från finskan egentligen. Jag förklarade att ordet betyder fittmyr och att jo, ordet kommer från finskan. Detta orsakade stor munterhet! Att fröken tog ett sådant ord i sin mun var superkul (många elever är av den uppfattningen att lärare har inga liv överhuvudtaget, utan sitter bara hemma och konstruerar en massa prov, stickar alternativt virkar och lyssnar på P1 hela dagarna ;-D)!!! Jag förklarade sakligt att ordet f***a egentligen är fornnordiska och betyder våt ängsmark eller fuktig strandäng. De höll på att skratta sig fördärvade! Fröken var ju helfestlig!!!

Jag tyckte givetvis att de skulle få veta lite fler ord och deras betydelse. Ett ord som jag starkt ogillar är bitch. Det används i var och varannan mening numera och särskilt när man vill på något vis nedvärdera kvinnan. Jag frågade eleverna om de visste vad bitch betydde och de svarade: satmara, subba o.s.v. Men vet ni vad det ursprungligen betyder, envisades jag att fråga. Nej, det visste de inte. Och jag förklarade att det betydde tik (jag valde att inte nämna ordet hynda). De gjorde stora ögon och satt och snattrade ett tag om att de kallar varandra för tik...

En av dem satt och gungade på sin stol hela tiden och jag bad honom att låta bli att runka på stolen. Han höll på att trilla baklänges! Och återigen förklarade jag sakligt att det är ett gammalt svenskt ord för skaka, eller röra fram och tillbaka.

Lektionen tog slut och jag kände mig nöjd över att ha lärt dem betydelsen av vissa ord som har fått en helt annan innebörd nu för tiden. Jag tänkte inte mer på detta och dagen gick och lektioner avlöste varandra. Innan jag skulle bege mig hemåt kom jag på att jag skulle kopiera några papper. Där står jag i kopieringsrummet i godan ro, när T, en av mattelärarna, kommer fram till mig. Han undrar om jag har dragit en historia för vissa av våra gemensamma elever. Näää, säger jag och undrar vad han menar. Jo, under mattelektionen hade dessa tre elever suttit och tisslat och tasslat om någonting och matteläraren hade frågat vad de sade. Då hade eleverna kläckt ur sig att de skulle ta med sig bitchen ut till f***an, och medan de gjorde det skulle de runka på kopplet. T börjar hosta och undrar vad är det de säger!! Joo, det här har fröken M lärt oss, säger de små, älskvärda varelserna ;-) Där stod jag och försökte stammande förklara att det faktiskt var ordkunskap jag hade lärt dem! T nickar och försöker hålla masken, men jag hör minsann det återhållna skrattet i hans röst. Jag slutade att kopiera och åkte hem i stället och lovade mig själv att inte lära ut betydelsen av runda ord längre. ;-)

Nu kan man ju skratta åt det, men då var jag ny som lärare och man ville ju inte direkt bli anklagad av att lära ut en massa snusk ;-)

PS. Ta med tiken till ängsmarken och samtidigt skaka på kopplet låter ju onekligen mer oskyldigt än elevernas version ;-) DS.


Hittade en ram för några år sen. Då hade den en ful "guldfärg" på sig och någon bedrövlig bild i sig. Jag slet bort bilden och målade ramen vit...betydligt snyggare!

Närbild på ramen, riktigt krusidullig! Men har inte hittat ett lämpligt motiv ännu...

Nu får den stå halvgömd bakom soffan, tills jag hittar det ultimata motivet.

Jag har köpt mig en kyrkoljusstake från House Doctor! Den är sååååååå fin och ganska stor, nästan 50 cm hög, och med ljus blir den ca 60 cm.

Vet inte var den ska stå ännu...just nu får den pryda fönstret.
Ha en trevlig lördag!! /Fröken M


22 kommentarer:

H ennA sa...

Tänk om man hade haft en lärare som du i skolan! Åh jag hade nog varit med på vartenda av dina lektioner :-D
Tack för ett gott skratt!

Hauskaa viikonloppua!

Nilla sa...

Tack för flera goda skratt och underbara bilder från ert hem!

Du låter lite som min sambo, han drömmer också en hel del, bl.a har han dansat med en bokhylla, tacklat en ställning som jag hade att hänga kläder på osv... Nu har han som tur är lugnat ner sig *skratt*

Trevlig helg!

Kram Nilla

Anonym sa...

En favvohistoria :-) Brukar dra de där orden jag med, det dyker ju upp i litteraturen - vi läste något i en klass en gång där en man "runkade på axlarna" - man kan förstå vilka bilder eleverna fick i sina små huvuden. . . hörs!

Goa sa...

Åh, du underbara kvinna!! Som jag skrattar..:)
När jag flyttade hit så pratade jag o min kompis om en gemensam manlig bekant...och jag sa "ja, han är alltid så kåt och glad"...så himla trevlig!
Jasså?! sa hon...men alltså så heter det hemma på Island...kátur og gladur/pigg och glad.
Inte alltid så lätt, men att vara kåt...japp, då är man ju, glad...*thi,hi*
Kram på dig...en riktigt stor en!
Och om du inte har plats för ramen...kan jag ta den!
Ljusstaken...underbar!!

Anonym sa...

Allvarligt, jag tror att dina elever verkligen aldrig kommer att glömma denna lektion utan minnas ordens ursprungliga och korrekta betydelse. Ett viktigt bidrag till folkbildningen alltså!

Lilla Blanka sa...

Wow vilken toppen-fröken haha helt rätt taktik med ungarna!
Åh vad fin krusidullig ram du har..! Visade maken o då säger han att sånna slängde de ut från ett hus som de var inne i och jobbade härom veckan..VA?? Och jag som trodde han hade fULL KOLL på allt jag gillade vid det här laget...
Kram och ha en bra kväll vännen!
Mia

Amoroso sa...

Åh helsike. Jobbar ju också med älskvärda elever, fortsätt du berätta dina sanna historier. Det är på tiden att saker och ting får sina rätta betydelser :-)

Tidsmästarinnan sa...

här sitter jag och rodnar (nej inte så farligt, mest blev jag på så väldigt gott humör, hihi!)
Vad kul att du tipsade om MM Kaye i min lilla tävling, jag har faktiskt läst ett par böcker av henne för jättelänge sen och brukar alltid slänga ett öga på loppisar för att se om jag kan hitta dem igen...
Lycka till i tävlingen!
Kram
PS din ram är helt ljuvlig!!

Millas hem sa...

Ljusstaken är ljuvlig, skulle oxå vilja ha en..
Kram Camilla

Änglahem sa...

Dig skulle man haft i skolan, vilken fröken alltså!!! Som vanligt skriver du så levande att jag riktigt kan se dig stå stammande framföra matteläraren och rodna.....Men det var ju helt rätt taktik!

Ramen är ju bara för ljuvlig!!! Gillar ramar med massa krussiduller! Mycket, mycket fin!

Ha en underbar söndag!!
Kramar
Ulrika

Dorthe ♥ sa...

Hello Honeypie!
Hhmmm....den där ramen var ju sagolikt vacker...och ljusstaken..och,....Ja ALLT du har. Vill ha!!!!

Kramar
Dorthe

Beas sa...

Hihi..du är inte ensam om att lära ut vettig "ordkunskap". Här är en till. Klokt med lite perspektiv på saker också. (Jag tog även med Käring och fa-an)

Bea

Sånt är Livet sa...

Å käre värld nu får jag lägga band på mej själv å min humor,koppel har man ju i sin hand varje dag hm jag slutar där ha ha underbar läsning/Lisbeth

Ann-Catrin sa...

När man besöker dig får man sig alltid ett gott skratt.. du är för härlig du.. så där skulle fler lärare vara... inga skoltrötta elever då inte!!
Och som vanliogt ,måste jag berömma dina vackra bilder..och ljusstaken... hänförd!!
Kramar A-C

Wolf sa...

HAllå,

Som alla pojkar när de är i tonåren (hormoner ja jag vet) hade jag redan kollat upp det mesta av det där utom F*** ordet det var nytt för mig. Hade nästan glömt bort det där, fast jag som kör automat sa faktiskt till en anställd som jag körde och som undrade varför jag envisades med att köra just automat, jag förklarade då att jag kör mycket och pratar ofta i telefon när jag kör och då har jag ingen lust att R**** växelspaken hela tiden. =)

Kul historia, jag undrar vad din kollega egentligen tänkte =))

Ramen blev grym, jag älskar sådana ramar, synd att de är svåra att hitta.

Du kommer säkert att hitta en bra plats åt den, såg den inte först bakom soffan.

Ha en bra vecka

Kram
Wolf

Jessan sa...

Haha! Hahaha! Vilken härlig person du är1 Jag hade älskat dej om du varit min lärare! Vet du ätt jag har en fittmyr utanför trädugården?? Haha vår samhälsförening får Eu bidrag för att låta korna beta där på somrarna.
Vilken underbar ram!! Kramisar Jessan

Solsjö - Under en vind sa...

Tack för ett gott skratt!!! Jag som också finns i skolans värld förstår dig och hur tokigt det kan bli då man är med barnen på jobbet, man vet aldrig hur dagen ska sluta då man kommer dit!

Ramen är kanon som den är, du kan ju hänga den som den är på väggen också!

Ha en skön kväll, kram!

Nygammalt sa...

Oj oj oj, tycker du låter som en väldigt spännande lärare...tanken var ju onekligen god även om det kunde missuppfattas. Men en sak är säker och det är att de kommer att komma ihåg dig och orden ;)

Ramen blev ju jättesnygg för att inte tala om kyrkoljusstaken!
Kram.

Unknown sa...

Inte fanns det så underbara lärare på min tid. Hoppas dom uppskatar dig.

Så vacker ram, bra att du väntar tills du finner det rätta motivet. Låt det ta tid.

Ha det bara bäst
Kramisar Jeanette

Karin i Villa Grå sa...

Underbart!

Det är ju så man håller tonåringar vakna och alerta! ;-)

Kram, Dot

Sophie sa...

Alltid roligt att besöka din blogg och läsa dina historier :)

Ramen var ju kanon fin, kanske skulle passa bra att ha som spegel.

Ha det bra/ Sophie

Unknown sa...

Hihihii, du är för skojsig!
Kan tänka mig killens min som du bad sluta runka. Och nu kanske orden blir mindre laddade och spännande? Man kan ju hoppas för då kanske man slipper att höra just dem orden från de ungdomarna.
Ha det gott du smarta kvinna, ler!
Kram Petra
http://www.metrobloggen.se/romantiskahem