Leta i den här bloggen

Sidor

torsdag 7 februari 2008

Austen och blåvitt

Tredje gången gillt! Blogger lever sitt eget lilla liv i dag, tydligen...

Har precis sett filmen "Becoming Jane" och rekommenderar den! Visserligen liknar den i mångt och mycket "Stolthet och fördom", men är helt klart sevärd ändå. Här är dock inte "hjälten" en typisk Mr Darcy, utan mer en ung charmör med sjutusen djävlar i ögonen, som inte räds det täcka könet.

Hur mycket frihet regissören har tagit när det gäller filmatiseringen av Austens liv, vet jag ej...men den är nog mer romantiserad och tillrättalagd än det säkert var. Fast vem vet...?? Denna film är dock mer "passionerad" än vad filmerna om Austens böcker brukar vara. De kysser varandra flera gånger...WOW!!! ;-)

James McAvoy spelar Thomas Lefroy som blir objektet för den unga Janes ömma låga. Han passar ypperligt i rollen (men ibland såg han småtöntig ut i sin frisyr - irriterade mig lite!).

Här en nyare bild av McAvoy. Karismatisk ung man...och en duktig skådis. Såg honom även i "The last king of Scotland" där han var mycket bra. Alla bilder lånade härifrån.


Den eviga längtan av våren gör sig påmind vareviga dag. Blåvitt är för mig vår och sommar, här kommer några bilder från mitt blåvita hörn i köket...





På hyllan trängs loppisfynd tillsammans med Arabia, Gustavsberg, Rörstrand och Upsala Ekeby. Gillar blandningen...

Hoppas ni har haft en bra vecka. Har själv haft en djävulusisk huvudvärk och tagit det väldigt lugnt. Måste surfa in på era sidor och titta vad ni har hittat på. Ha det riktigt bra och vi "ses"! Kramar/ M



10 kommentarer:

Lilla Blanka sa...

Wow vad många fina bilder..!
Mmmm DEN filmen måste jag se, den verkar sådär romantiskt mysig och skön...!
Kram
Mia
PS Hoppas huvudvärken gett med sig!

Karin i Villa Grå sa...

Yeeees - nästförst! *medlem i positiva klubben*

Skådisen (James..?) var med i "Försoning" också som var ett riktigt sömnpiller i ganska exakt 70 minuter innan filmen tog fart och blev sevärd.

Inte roligt alls med huvudvärk.

Kram!

Karin

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Har inte sett filmen , handlar den om hennes liv ???
Är du en riktig Jane Austen nörd , eller så att du läst alla hennes böcker !!
Mwn varför dessa fjolliga framkammade polisonger , som de har i alla filmer !?!?
Jag gillar ditt blåvita i köket , de e nåt visst med blåvitt porslin !!

Unknown sa...

Låter som en film i min smak.
Bara älskar alla filmer och serier gjorda i England.
Fin fina saker på din hylla.
Hoppas att huvudvärken kommer att släppa sitt grepp om skallen din.

Kramisar Jeanette

Pernilla sa...

Härliga blåvita saker du har.. Och jag måste tillägga att du gav mig dagens skratt när jag läste din historie om strindberg... Fattar att han har dåligt inflytande på dig..

Ha det gott nu och krya på dig..

Kram Pernilla

Tidsmästarinnan sa...

aha - är DET James McAvoy! Den där filmen får jag nog se tror jag!

Mr Darcy, ååhh... om du frågar mig så finns ingen Mr Darcy vid sidan om Colin Firth.
Oooaaahhh, där har du mitt manliga ideal :-)

jag gillar verkligen ditt blåvita hörn!
Ha det så gott i helgen snäckan, och hoppas huvudvärken försvinner!

Nygammalt sa...

Är den filmen ute på dvd nu? den skulle jag vilja se! Sucker för romantik som man är ;)

Vackert porslin du har.
Kram.

"M" sa...

Hoppas att huvudvärken ger sej...och jättefint med vitt och blått. Jag är ganska blå av mej. Men mest vit nu treor jag...hihi

Unknown sa...

Hejsan Vännen!
Tack för alla inspirerande och fantastiska bilder!!!Vill bara önska er en go Lördag!
Kram Petra
http://www.metrobloggen.se/romantiskahem

n o r d i n g å r d e n sa...

Underbara blåvita detaljer från ditt vackra kök! Det är verkligen fint med sådana blå/vita kannnor och burkar.,.. tack för filmtips, den lät verkligen bra! Tack också för rar kommentar hos mej!! Ha en toppensöndag! Mari.