Leta i den här bloggen

Sidor

söndag 2 december 2007

1a advent!!!

Först av allt vill jag önska er en riktigt mysig första advent!!! Let the countdown begin...

Vår adventsstake...lite mossa, kristaller strödda på mossan (eller hur, kristaller...I wish! Nej, något billigt krimskrams, men jag intalar mig själv att det är äkta böhmiska kristaller som jag hade någonstans liggande och "råkade" snava över...) och vanliga, enkla, vita ljus. Tänkte ha siffrorna 1-4 på ljusen först, men det blev för mycket med texten på krukan också. Så jag lät bli att pynta ljusen.
En av stjärnorna i köket, pyntad med ett snäckskal (tack Dorthe!).

Here's the other one!

En av ljusstakarna, gillar formen på den. Den är vit, sirlig och feminin! Fil de fer-ampeln fick ett rött ljus i sig och en massa antika ljushållare på sig. Den påminner om en Luciakrona, tycker jag.

Givetvis kunde jag inte ha pelargonbilderna som jag hade innan i bokhållaren. Nu fick det bli en bild på en gammaldags tomte. I svartvitt dessutom...det gillar jag.

Så här ser det ut i det ena fönstret. Om ni undrar vad krukan står på så är det faktiskt en radio. Men den är så ful, därför blev den täckt av en duk. Vi bor nära Forsmark (kärnkraftverket) och alla som bor inom en viss radie från verket måste ha en sådan här radio. Om vi säljer huset, måste radion lämnas kvar. Men bara för att den är praktisk, behöver den ju inte vara anskrämlig...lite vitt tyg med spets på gjorde susen ;-) Och sladden ligger kvar och släpar, som vi har sagt att vi måste åtgärda. Pappa, om du läser detta...pleeeeease kom och fixa ;-)

Och när jag hade plåtat, märkte jag att zinkfatet inte kom till sin rätt. Den åkte fram och fil de fer-korgen åkte på dess plats i stället. Detta vackra fat har jag köpt av Dorthe (http://endoftavdanmark.blogspot.com/) en gång i tiden, innan jag började blogga. Tycker den är så vacker, men sedan är jag ju en "sucker" för zink. Mycket rött på den och liiiite silver...men jag gillar kombinationen. Kanske ändrar jag på arrangemanget senare. Det går ju i en handvändning...

Så här ser det ut på håll. Jag ville ha mycket vitt med röda och grå inslag och jag är på rätt väg. Men visst, tallrikarna ska bytas först...sen kanske jag blir nöjd.

Det ser lite väl "dramatiskt" ut för min smak, men kameran ljuger lite...eller ljuset gör det. Det är lite mjukare ljus egentligen.

Vill även ha lite ljus i hörnen och på lägre höjd. Denna stormlykta får stå vakt vid altandörren.

Rostig och stor är den, men ljuvlig i mina ögon. Ha en skön söndag allihop!




20 kommentarer:

Dorthe ♥ sa...

Blir alldeles stum! Du har det sååå vackert...precis överallt!

Kramar
Dorthe

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Men du har ju så vackert så man blir alldeles knäsvag och svimfärdig !
Vad får du allt ifrån !?
Tack för all inspiration !
Kram /Lotta

Lilla Blanka sa...

Ojojoj jag tycker det ser alldeles underbart ut...!
Kram
mia

Unknown sa...

Åh vilken vacker första advent! Jag tror jag skulle vilja varit hos dig och ätit lite lussebullar och pepparkakor och bara suttit och njutit av di´tt härliga hem, ler. Ha en bra dag
http://www.metrobloggen.se/romantiskahem

Maria sa...

Villken härlig julstämming du har hemma hos dig. Gillar ljusstaken och krukan med text på och skulle kunna döda för ditt kakfat!!!
Glöm inte att jag har ny adress till min sida nu, du är välkommen att titta in!

"M" sa...

Så fint, så vackert så underbart hem du har...

Stämningsfullt sa...

Åh så vackra bilder. Hos dig är det verkligen julstämning!

Karin i Villa Grå sa...

Ditt kök är SÅ vackert! Så där vill jag också ha pyntat!

Kram, Karin

Änglahem sa...

Åhhh...så vackert du har det i din köksfönster!!!!Vilket ´pyntöga´du har.
Ja, hela ditt hem är otroligt vackert och hemtrevligt!

Ha det bra

Kram, Ulrika

Eva Agnes sa...

Så underbart fint du har gjort omkring dig. Varenda detalj är talande. Det ger ett harmoniskt intryck.
Kramar Eva Agnes

Karin i Villa Grå sa...

Go´kväll!

Jag har fått en order av min äldsta dotter - jag måste skriva att din lilla älskling (hunden, alltså) är jättesöt! Jag håller med dottern. Jag drömmer om en vit bullterrier eller en go och glad liten dansk-svensk gårdshund... ack ja..!

Så där ja, nu har jag varit en duktig och framför allt lydig mamma :-)

Må så gott!

Karin

Randi sa...

Blir helt mållös - så många ljuvliga bilder med underbar stämning!
Kram Randi

Karin i Villa Grå sa...

Ha ha ha - det hade varit något det om min 9-åriga dotter hade bett mig skriva något snällt om din andra älskling! Den utan päls och svans, alltså. Fast vänta nu, har inte många män just päls och svans? Uj vad förvirrat allt blev nu ;-)

Sov så gott!

Karin

Goa sa...

Sluta nu innan jag blir inlagd..:)
Såå fint och så massor och så vackert och så mera vackert...*suck*
Fattar du hur fint du har det.?!
Love it...hela alltet!!
Underbart stämnngsfullt!!
Tiotusen röda rosor till dig denna tisdag från mig...bara för att jag tycker du är värd dem!!!
Kram!
Goa

Anonym sa...

Trevlig advent på er också!

Nilla sa...

Tror alla andra sagt det som jag skulle säga! Ljuvligt, fantastiskt, underbart!!!

Ha en bra dag,

Kram Nilla

Marja Kristiina sa...

Aivan kerta kaikkiaan ihanan ja jouluisen näköistä!!! Kyllä vanha talo on aina vanha talo; tunnelmaa ei voita mikään, kun kaikki on oikeaa puuta *kaipaava huokaus*

Mukavaa viikkoa!

Carol sa...

Hi from England, I have jsut been admiring your beautiful home.
It is very inspiring.
Carol xx

Solsjö - Under en vind sa...

Massor av fina saker överallt!!! Det känns verkligen som ett mysigt adventshem! Må gott, kram!

Jes/Vita villa vila sa...

Vad roligt att jag hittade din sida :)

Kommer gärna åter!
Jättefin blogg!

Kram /Jes