Leta i den här bloggen

Sidor

onsdag 5 december 2007

It's all in the details...

Det florerar så många julbilder i cyberrymden nu och eftersom jag anser att variation förgyller, tänkte jag visa lite detaljer från badrummet. Vi har bara ett (än så länge, bottenvåningen ska också få ett, kombinerat med tvättrum och bastu) och det är relativt nytt. 2002 blev det renoverat från grunden, och oavsett om inte färgerna riktigt faller oss i smaken (läs: mig ;-)), känns det lite onödigt att börja gå loss med diverse verktyg i det. Därför har vi lärt oss att leva med det (återigen läs: jag). Kaklet går i olika nyanser av grönt och klinkerplattorna (shout out to you OT, inga konstiga hemmastavningar här inte ;-)) går i grått (me like!). Lite svårt att kombinera med färger, därför bestämde vi oss (jag tjatar nu, läs: jag) att satsa på detaljerna i stället och införliva den romantiska stilen (C ville det....nej, skojade bara ;-), jag är den skyldiga) helt och hållet i badrummet (nog tjajat and enough with the parenthesis already...jeez! Get on with it!!). Ok...den sista parentesen var det jag som manade på mitt alter ego att skynda på...har en viss förmåga att babbla på...;-) Ok, moving on!

Lite "dofta-gott" måste man ju ha i badrummet...hmmm...for obvious reasons. Lavendeldoft är alltid rätt!
En totalt onödig sak. En behållare i emalj för klädnypor...men snygg att se på! Onödig på så sätt att det är ytterst sällan det blåser stormvindar i badrummet så pass att man måste haka fast tvätten i nypor. Men vad då...allt behöver inte vara praktiskt, kan BARA vara snyggt också.

Lite detaljer från ett av skåpen. Som sagt, badrummet går mest i grönt...därför tycker jag att ljust rosa passar bra där. Pale green and light pink...not a bad combination!

Här ser ni lilla burken jag visade tidigare. Nu är den fylld med pads (vad heter det på svenska? Paddar? Kidding...) och gör lite nytta.

Men vad skådar mitt norra öga??? En rosa och en BLÅ tandborste, den borde ju givetvis vara grön för att matcha ;-)!!! Nej då, nog för att jag är oerhört detaljfixerad, men till och med jag har mina gränser (finns ett engelskt ord som är väldigt förklarande...min sambo kallar mig för det: anal retentive :-O). Tog bort tvålen från fatet när jag fotade. Jag gillar inte tvålar som ligger på fat och blir äckliga. Men jag har dem framme som prydnad och för att de doftar gott (ok, jag inser nu att jag är beyond help. Säg att det finns några av er som är likadana...please!).

En av mina favoriter! Älskar denna spegel...här ser ni krönet.

Och här den nedre delen. Och den är inte bara snygg, den är även praktisk...den har en klocka så man kan hela tiden se hur många minuter man har på sig att fixa till sig (bra för mig som är en tidsoptimist). Ni ser...jag kan även kombinera snyggt OCH praktiskt!

Minns ni krokarna jag har visat förut? Äntligen har väggen blivit målad vit! Den var grön, liksom resten av badrummet, men nu är den vit och fin. Och krokarna kommer bättre till sin rätt.

För en gångs skull är den inte överfylld med tvätt! Den var trären från början, men inte länge (if you get my drift).

Hittade en plåttavla i de rätta färgerna och dessutom på franska, passade perfekt på dörren.

Lite längre ifrån...synd att den slår mot dörren varje gång man öppnar eller stänger den. Men det är smällar man får ta...


Och till sist...något jag har sytt! Kors i taket!! Gillar inte att sy och är inte bra på det, men eftersom jag gillar den lantliga touchen var jag illa tvungen. Alltså monterade jag ner skåpdörrarna och sydde dit ett draperi som går i...håll i er nu...grönt och rosa!! ;-) (syns i och för sig inte på grund av kameran som bestämmer helt och hållet själv färgsättningen, men ni får lita på mig). Jaa, det var väl allt för denna gång. Någon gång visar jag kanske hela badrummet, när det är representabelt vill säga. Och anledningen till att det har blivit mycket engelska i inlägget beror på att jag har haft tre prov i nämnda språk i veckan som gått och har två kvar i morgon och fredag (eller det är inte jag som har proven, men jag konstruerar dem), hence the overuse of the language. Orsaken till parenteserna...jag är knäpp ;-) Good night, wherever you are! XO!!!



12 kommentarer:

Linneagården sa...

Så mycket snygga detaljer du har i ditt badrum. Snyggt!
/madelene

Tidsmästarinnan sa...

kommer du nånsin ur ditt badrum på morgnarna undrar jag? Så fint som du har det hade jag låst dörren och aldrig kommit ut igen tror jag :-)
spegeln var helt fantastisk, har aldrig sett någon liknande. Men jag gillade allt annat också!
Kram på dig kära snäckan!

Solsjö - Under en vind sa...

Ha ha...du är ju för rolig när du skriver!

Jag gjorde som du...slängde in köksrenoveringsbidler mitt i julinläggen häromdagen...men idag blev det juligt igen!

Ditt/ert badrum är jättefint! Ibland är det så att man får gilla läget och vara nöjd med det man har, du har lyckats göra det till ditt genom alla fina detaljer! MÅ väl, krma!

Stämningsfullt sa...

Oj så fint du har det på toaletten. Annat än vad vi har :) Spegeln var verkligen fin!

Karin i Villa Grå sa...

Ha ha HAAA - anal retentive? Så romantiskt, jag hoppas att min man kallar mig något så vackert en dag..! Vad du är rolig!

Men du - vilken spegel! Den är helt i min smak. Hur stor är den? Jag låter också tvålar ligga framme till prydnad men äcklas av dem när de använts. Det finns en anledning till varför det finns flytande tvål, liksom.

Ja, du skulle må då va, om du shoppade på egen hand i Gävle? :-) Jag var i en galleria som heter Nian och i dess närmaste omgivning. Men det var nog inte flirtande utan ett försök från expediternas sida att ställa in sig hos tomten. Vill man bli väl bemött ska man alltså bege sig ut i julhandeln på egen hand, oavsett var man befinner sig, och förlita sig på att även vuxna har ångest över vad tomten kan ha att säga om deras uppförande under året som gott.

Ha en trevlig kväll!

Karin

Anonym sa...

Vilka språkliga diskussioner renoveringar kan resultera i!! Hoppas allt är bra med er!


/OT

Snäckornas sjö sa...

Hej OT! Sluta facebbok:a och bli en normal människa!! ;-) Allt är bara bra...vill ha jullov nu!

Karin i Villa Grå sa...

Vi löste dilemmat med dotterns önskan om att träffa tomten OCH en tomtenisse genom att helt sonika tvinga henne att fylla på önskelistan. Hon skrev då "teve", "mobil" och "coola skor". I morgon ska JAG skriva min önskelista och lägga ut den på min blogg så att jag är säker på att tomten ser. Tomten ser och hör allt, eller hur är det?

Du har ett skönt, spretigt och roligt språk! Du skulle inte behöva ha några bilder i din blogg, den skulle vara välbesökt ändå!

Sov så gott!

Karin

En inredoholic sa...

Så vackert!! Passar på att önska en skön 2:a advent & trevlig helg!

Goa sa...

Inte knäpp...men väldigt rolig..:)
Stor slillnad där, du min kära!!
Vackra saker från ett vackert badrum!
Älskar din spegel...underbar och så håller jag med om att tvålar är bara för prydnad!
Och så håller jag också med Karin att du skulle klara bloggen utan bilder...men jag vill absolut inte det...måste få vila ögonen här! Och så skulle jag också uppskatta såna fina ord från min man..*ler*
Ha en härlig helg...Kramar i tungvikt!
Goa

Nilla sa...

Du skriver så roligt, tack för ett gott skratt! Och ja, jag har fram tvålar bara för att de är fina och doftar gott men barnen eller mannen får inte använda dem *skratt*

Många fina detaljer i ditt badrum!

Trevlig helg,

Kram Nilla

Ardisia sa...

Här e en till anal retentive.. Bra att man äntligen har hittat ett namn för sitt beteende :D

Du har massa fina saker i badrummet. Sött som socker, säger jag :)

Ha en bra helg! Kram