Leta i den här bloggen

Sidor

fredag 14 december 2007

Sanningen om mig...

Hmmmm...jag har blivit utmanad av Karin a k a Latara från den roliga och otroligt fina bloggen http://ivillagra.blogspot.com/. Egentligen skyr jag dylika undersökningar/utmaningar som pesten...ungefär lika populära hos mig som telefonförsäljare (eller vilka försäljare som helst!!!) eller kedjebrev. De är gissel av denna jord och borde försvinna! Men ok...jag gör ett undantag, men kommer ej skicka detta vidare utan var och en som känner sig utmanad får haka på (så diplomatiskt och ett sant exempel på lättja ;-)).

Latara tycker att jag är skruvad (det tycker inte jag ;-)) och nu gör jag kanske vissa besvikna av att försöka ge normala svar ;-)

1. Jag flyttade hemifrån när jag var 16 år.

2. Jag är oerhört detaljfixerad (ok, anal retendent då!). Kan stå och peta med detaljer i timmar. Men anser att det är detaljerna som gör det. Tydligen gillar jag att upprepa mig också ;-) Detaljer, detaljer, detaljer...

3. Har jobbat med en massa saker, som t ex i matsalen i en fabrik, som vårdbiträde, i lagret på ett sjukhus, au-pair i Kanada, egen företagare, tandsköterska, i klädbutik, på Arlanda flygplats, på Kicks och nu som gymnasielärare (juni, juli och augusti hägrade ;-)). Hoppas och tror att läraryrket inte är det som jag kommer ha som sista jobb...

4. Ok...lite skruvat får det bli! En gång var jag på date i Sthlm, efter daten skulle jag ta pendeln hem till Märsta (där jag bodde för tillfället). Tyvärr hade jag missat den och min date (min f d klasskompis i grundskolan faktiskt) erbjöd en soffplats hemma hos honom (det här är en väldigt schysst kille, alltså tackade jag ja). Tyvärr hade sista tunnelbanan också gått, så vi bestämde oss för att ta en svart-taxi. Sagt och gjort...vi hittar en och hoppar i. Allt är frid och fröjd ett tag, men helt plötsligt ser jag konstiga, blåa ljus som flashar på himlen och hör strax därefter ljudet av sirener!! En minut senare sitter vi och blir förhörda av ett gäng poliser! De frågar våra namn, var vi bor och om vi är medvetna om att vår chaufför precis hade gjort en olaglig vänstersväng?? Ja, eller hur...!? Det är ju det man alltid gör när man åker svart-taxi (eller jag vet inte, detta var första gången jag gjorde det), kollar så att de inte kör olagligt. Hur som helst, vi förklarade hur saken var: vi hade missat tunnelbanan hem och tog en svart-taxi. Det slutade med att vi blev skjutsade hem till daten i en polispiké med halva insatsstyrkan!! Det var väl en sju poliser i bilen och så vi två...snacka om att slösa med resurserna...poliserna alltså! Väl hemma gick vi och la oss direkt (om det skulle ha funnits en minsta, gnutta romantik mellan oss, vilket det inte fanns, dog den direkt där i pikén!). Har aldrig åkt svart-taxi efter det...blev så traumatiserad efter incidenten (och bli inte chockad nu, pappa, när du läser detta....det var länge sedan...när jag var ung och dum...nu är jag bara och...och ibland dum!).

5. På tal om att bo på ställen tillfälligt...jag har bott på....jag tror att det är 24 ställen (dessutom på olika orter/städer i Sverige, ej endast på samma ställe!). Och jag är under fyrtio år (så mycket kan jag erkänna!). Är lite av en rastlös själ...kvicksilver i stället av blod flyter i mina ådror.

6. Jag har fiskfobi. Fixar spindlar, ormar och andra djur/saker man kan ha fobi för (som förefaller vara mer vanligt, i alla fall så vitt jag vet). Men fiskar...I get the creeps! Vi har en riktigt elak gädda här hemma i sjön. I somras låg den och lurpassade under bryggan och helt plötsligt...SPLASH!!! tog den en av småfirrarna. Ok...det ska den ju göra (den måste ju också leva...är trots allt en djurvän av stora mått...dödar ingenting levande, förutom fästingar, men de är ju också djävulens avkomma!), men den gjorde en show av det. Den hade lillfisken mellan sina käftar med lillfiskens huvud nedåt, alltså nere i halsen på gäddan, sen tog den (gäddan) en jättesväng och simmade mot oss och då hade den (gäddan igen) svängt på lillfisken så att den låg på tvären i käften på den (ungefär som en hund med ett ben i munnen). Den (gäddan) såg ut som en belåten byracka där den låg i vattnet och tuggade på lillfirren...ungefär som...titta, vad jag har...hahahaaaa!!! Yikes!! Nej, fiskar gillar jag inte...eller det kanske är de som är mer rovlystna jag hyser avog mot. Gillar inte höjder heller, för den delen...gillar ej heller...ok, moving on!

7. Siffran sju är min favoritsiffra ;-)


Finns mer att berätta, men vill ju gärna att ni ska fortsätta att läsa min blogg. Avslöjar jag för mycket, kommer männen i de vita rockarna snart ;-) Over and out!/ M

12 kommentarer:

Karin i Villa Grå sa...

Vad duktig du var nu! *applåderar* Vielen Dank för att du gjorde ett undantag, det är jag glad för (men jag kommer att få smilrynkor, det är inte bra)!

Vet du vad, jag har inte bott i Märsta men däremot i Väsby, Sollentuna och en rad andra kommuner runt sthlm. Jag har flyttat en sisådär 30 gånger på 35 år. Min tursiffra är 7! Jag börjar känna mig som en 8-åring som misstänker ett mystiskt samband när hon upptäcker att klasskompisen har likadana strumpor ;-)

Ha det så bra i kväll och alla andra kvällar, själv ska jag låta chipsen jäsa och sedan ha ångest för att midjemåttet bara ökar.

Karin

H ennA sa...

Du hade verkligen en hel del roliga fakta om dig! Sen jag flyttade hemifrån har jag flyttat 1, 2...4 gånger, så tråkig är jag;-)

Ha en skön helg!


kram

Goa sa...

Du magiska kvinna...som jag skrattar!!
Du bör skriva fortsättning på detta...det blir en storsäljare...jag lovar!!
Jag åkt eockså svart taxi i Sthlm en gång...och när jag sa hotellets namn, svarde han "det finns ingen sån hotel här" Fatta att jag nyktrade till...alldeles själv! Till slut blev han stoppad av polisen pga. att han körde utan ljus...så jag kom också i hamn tack vare polisen. Men i mitt fall var det bara tre stycken..:)

MAssa kramar till dig...och en bra lördag!!

Änglahem sa...

Fiskfobi??..ja mö ska man höra innan öronen trillar av!!

Jag har åkt svarttaxi London (aupair) en hel del, men inga sådana "piffiga" incidenter inträffade. Tack å lov!

Gissa vad!?? Min tursiffra är också 7! Den har funnits med mig så länge jag kan minnas. Nu börjar man ju bli lite till åren så minnet börjar så sakta att svikta! (fniss)

Mina fakta avslöjas i morgon.

Kram, Ulrika

Solsjö - Under en vind sa...

Ha ha...gapskrattar av denna roliga och mysiga läsning om dig! Tack för att du bjuder så av dig själv! Kram och mýsig lördag!

Änglahem sa...

Ja du, NER kommer man ju alltid! Men hur???
För att komma in på våran vind måste vi ta vägen över garagetaket (som är platt, vilken urkorkad idé. Vem kom på att bygga platta tak?!) Nå väl, UPP kommer jag väl alltid men NER!! Det är en syn för gudarna, maken får gå ner först tätt följd av mig så att han kan ta emot (tror jag ja). Alltså man får gå upp på en dj...a stege, men förhoppningsvis ska jag få en riktig trappa till sommaren. Trillade nedför stegen (fjärde steget upp) förra julen och slog mig rätt illa. Var för enveten och skulle FIXA SJÄLV! Ibland beter jag mig som en treåring....kan själv!!!

Helg kramar och önskan om en skön 3:e advent, Ulrika

NICOLINAS BONING sa...

OK,nu har jag tittat genom din fina och roliga blogg och du ville att någon skulle erkänna att den oxå var väääldigt noooga med detaljerna...fniss...jag erkänner!!! I LOVE MATCHING och petandet i timmar för att det ska vara perfekt för mitt öga;-)
När jag var 16 år och fick min första lön så bidde det en liten voffsing av sorten Cavalier king Charles spaniel vid namn Mostodalens Angostura...men hallååå...inte gick det att kalla den lilla raringen för det så hon fick ett arbetsnamn oxå...Sussi:-)
Hon var lika söt som din pärla och jag blev så glad när jag hittade hit ikväll och det första jag fick syn på var den sötingen:-)
Kramar/Birgitta
Pssst...bra fakta att sprida ut om dig själv,lite måste du ju spara till en annan gång;-)

Ardisia sa...

Tack! Det var rolig läsning det. Vi har tydligen mer gemensamt än det dä du vet- grej (detaljer...). Har också suttit i en svart-taxi vid razzia, var 16 år när jag flyttade hemifrån och har flyttat typ 20 ggr efter det.

Och just det, Kiitos, hyvää Joulua teillekin!

Kramar

Eva sa...

Kul krönika! Äntligen har jag skaffat ett konto så jag kan skriva kommentarer. Många fina bilder på bloggen måste jag säga.

Snäckornas sjö sa...

Eva darling! Vad kul att DU tittar in!!! I miss you...

Nygammalt sa...

Vad kul att få veta lite om dig, du var verkligen duktig och berättade "roliga" saker.

Du har verkligen hunnit med en hel del saker, och ställen. Min tur- och favoritsiffra är också 7, men däremot har jag inte åkt pikébuss ;) *hi hi*

Önskar dig en skön 3e advent.

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Här är vinet slut och mannen somnat :-) Ta det lugnt med ditt vin nu ,du har väl flytvästen på i fall jycken får för sig att gå ut och rasta dej ;-)
Men vad roligt att få lite "vädelöst vetande" om dej , vilka galna grejor ! Har oxå blivit utmanad , tycker det är så svårt att få något vettigt sagt :-)
Ha en najs lördagkväll !
Kramisar /Lotta