Leta i den här bloggen

Sidor

torsdag 27 december 2007

Filmtajm!

Jaha, då var julfirandet över för den här gången...Vi har ätit och druckit gott (och säkert gått upp de där obligatoriska 3-4 kilon också!). Det har varit lugnt och skönt, och man känner hur totalt avslappnad man är. Det som är skönt med julen (och annan ledighet också för den delen) är att man kan frossa i filmtittande! Inga krav, inga måsten...bara gå upp, käka frukost, gå på promenader med Wilma och sen sätta i en film och bara slappa hela dagen. Varvat med chokladätande, mustdrickande och mera promenader.

Film är ett STORT intresse här hemma. Vi brukar ha filmfrossardagar ibland, och att då titta på kanske fem filmer på raken är inget som helst problem. En film som vi såg på juldagen och som vi tycker är väldans bra är "American gangster". Suveränt agerande av Denzel Washington och Russell Crowe. Handlar om en knarklangare som bygger upp ett imperium och den ärlige, hårt jobbande polisen som ska sätta dit honom. En annan som vi såg i går var "The kingdom", med bl.a. Jamie Foxx. Handlar om en grupp specialtränade soldater som åker över till Saudiarabien för att undersöka ett bombdåd. Hemsk men mycket trovärdig, och även här ett agerande i världsklass av de inblandade.

Ok, vi har inte BARA slappat. Vi var även till veterinären med lilla fröken. Hon har haltat i drygt en vecka nu och vi tänkte att det var lika bra att kolla upp orsaken. Men det är antagligen en sträckning och som ska gå över med vila. Nu blir det lugnt med busandet och hoppandet, och abslout inga simturer i sjön på ett tag ;-)

Om ni inte har sett "Ratatouille" måste ni göra det. Jag tycker den är underbar! Hatar möss, råttor och gnagare...men ok, om det skulle finnas en liten, söt, renlig råtta som kan laga gourmetmat...då kanske jag skulle tycka om den...lite...

En bild jag inte har visat förut. Ni ser vad klockan står på, va? En möbel som är trären!!! HUVA! Men kanske inte så länge till...

"Julkrubban" ;-) Lite ljusare bild än de jag visade sist. Tycker så mycket om den...
Fler filmtips: "This is England". Bra och tänkvärd skildring om 80-talets England när Thatcher var i makten. Klyftan mellan de välbärgade och de mindre bemedlade ökade under "Järnladyns" styre, arbetslösheten var stor och de första influenserna till nynazism började visa sig.
En film jag inte gillade var "Underbar och älskad av alla". Tyckte inte att storyn var engagerande, skådespeleriet var mediokert och filmen var bara allmänt tråkig. Trodde det skulle vara en komedi, lite feel-good-movie, men ack så jag bedrog mig! Höll på att somna flera gånger. Not my cup of tea!
Gammal bild igen (måste börja knäppa nya kort märker jag ;-)). Den "grekiska" ljusslingan ;-) Den är inte julig, så den kommer nog få vara framme hela tiden. Men kanske inte på skåpet...
Shrek III var lika bra som de två tidigare. Rekommenderas givetvis!
Titta, det är lite, lite snö på marken!!! WOW! That was in the bygone days...nu är det grått och trist igen. Undrar om det kommer någon snö? Inte detta år...men kanske i januari eller februari. För min del, behöver det inte komma alls nu. Det kan bli vår i stället, och varmt och skönt ute igen...
En annan film vi såg var "Fly boys". Helt ok...Handlar om första världskriget och om några amerikanska pojkar som åkte över till Frankrike och stred på fransmännens sida. Inte den bästa jag har sett, men man slår ihjäl två timmar om man inte har något bättre för sig.
Och den sista filmrecensionen..."Ett öga rött", baserat på boken med samma namn av Jonas Hassen Khemiri. Den är bra, men kanske inte så bra som jag trodde att den skulle vara. Men helt klart sevärd!
Det blir många tomflaskor som måste tas om hand efter julen. Denna bild får symbolisera det. Ville inte så gärna ta kort på en massa andra tomflaskor...hur snyggt hade det varit??? ;-)
Nu är det inte många dagar kvar av det här året. Nu måste man börja vänja sig med att säga 2008. Oj, vad tiden går fort!! Vi ses till helgen! Ha det bäst/ M
PS. Varför blir det styckeindelningar bara ibland? Tycker det är helskumt och försöker både att hoppa över en rad eller göra indrag, men det blir ändå inget??? Stör mig som bara den...DS.
PS2. Nu ska jag gå och kura i fåtöljen och...surprise, surprise!!! titta på film ;-) Om ni har någon film ni vill rekommendera, gör gärna det. Det är kul att få filmtips! DS2.



9 kommentarer:

Eva sa...

Lite filmtips kan jag nog skaka fram;-) The sentinel är en rätt spännande thriller med Michael Douglas och Eva Longoria i huvudrollerna. Handlar om en förrädare i secret service. The departed var också bra, världsklass på DiCaprio och Nicholson.

Hoppas Wilma blir bra och undviker fler "dop".

Kram

Änglahem sa...

Jösses med filmer du malt igenom!! Jag hade somnat efter en och kvarts...

Fina bilder, gillar klockan jättemycket!

Hoppas Wilma kryar på sig här snart. Klarade du dig undan utan några efterföljande men efter doppet?

Kramisar Ulrika

Sånt är Livet sa...

Oj film paradiset hos er,har en 19 åring som är film tokig och kunnig med för den delen,hon vill ofta dra med mej men jag är sån där ser på nyheterna tråkig,skall jag se film gillar jag typ Broarna i madison county med maryl Streep,Clint Eastwood och "Livet från den ljusa sidan" är en klar favorit med Jack Nicholson,/ha de gott i film fotöljen /Lisbeth

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Oj så mycket schyssta filmtips , måste gå igenom dina inlägg någon dag när jag e lite piggare ... och nej jag är nykter !!!
Har du läst Ett öga rött ? Om du har det , var den sevärd ändå ?
Det verkar som om du har det himla gott efter julfrosseriet i alla fall !!
Kramisar / Lotta

Marika på Odlingspyssel sa...

Massor med bra tips på filmer att se innan jobbet sätter igång igen. Håller med dig till fullo när det gäller Underbar och älskad av alla. Filmen grep aldrig tag i mig och jag satt oengagerad under hela filmen.

Vad söt din spaniel är, sockersöt!

Anonym sa...

Då är det bara att ladda om inför nyår! Vi drar till landet, men det blir medelst buss, så det gäller att inte packa något onödigt och ha all mat med sig som man kan tänkas behöva. Ska iväg och köpa fyrverkerier nu. höres!

Stämningsfullt sa...

Så härligt! Det är ju precis det man ska göra - slappa! Jag arbetade på annandagen och det känns fortfarande konstigt att behöva det. jag lever nog kvar i jularna när man var liten och ledigheten bara var ett faktum. fortsätt nu att slappa och titta på film! själv gillar jag svenska filmer.

Karin i Villa Grå sa...

Halloj!

Underbart med filmdagar! Här är det filmkvällar som gäller eftersom barn dessvärre har egna viljor och till råga på allt lätt blir uttråkade...

Visst är det irriterande när det inte går att göra styckeindelningar! Det går ibland, ibland inte.

Var har du köpt den fina ljusslingan som tål att vara framme året runt? Den är hur fin som helst!

Ha det så bra och hälsa de nya kilona från mina (2-3 kilo även här, tyvärr)!

Kram, Karin

Amoroso sa...

Vilket härligt inlägg ! Håller med dig om att julen är årets frosseridagar :-) Gillar föresten din grekiska slinga och tack för alla filmtips! Hoppas du får ett härligt nyår!