Leta i den här bloggen

Sidor

söndag 23 december 2007

Have a MERRY CHRISTMAS!

Om jag kände mig som en urvriden disktrasa i fredags, har jag i dag nått högre höjder när det gäller trötthet...men det är en god trötthet. Ni vet en sådan man får efter att allt är färdigt för julfirande här hemma. Vi har handlat, bakat, pyntat och städat det sista här hemma under helgen, och för en halvtimme sen blev vi klara med allt. Och den känslan är svår att slå...man är trött i varje fiber man har i kroppen, men ett lugn och ett välmående har intagit våra sinnen och nu njuter vi bara...

När solen tittar fram är jag framme med kameran i högsta hugg! Man kan få de finaste bilderna bara man har ögonen öppna...Jag gillar denna bild, påminner lite om sensommar i och med de varma färgerna, men texten skvallrar om en helt annan årstid.

Har lagt en ljusslinga på skåpet i köket. Tycker inte den är så julig faktiskt, får mer en antikens Grekland-känsla. Olympiad eller en grekisk gud tänker jag på...lagerkrans...laurel wreath.

När jag pyntar eller lagar julmat måste jag ha julmusik på (efter dessa dagar vill jag inte höra julmusik på...ja, i alla fall ett år ;-)). Julsånger är vackra och man kommer i rätt stämning. Det finns vissa låtar som jag däremot skulle kunna lyssna på året om...en är "We three kings of Orient are" av Mario Lanza. Gillar den skarpt!! Här är texten:

We three kings of Orient are,
Bearing gifts we traverse afar,
Field and fountain, moor and mountain,
Following yonder star

O, star of wonder, star of light,
Star with royal beauty bright,
Westward leading, still proceeding,
Guide us to thy perfect light

Born a King on Bethlehem’s plain
Gold I bring to crown Him again,
King forever, ceasing never,
Over us all to reign

Frankincense to offer have I,
Incense owns a Deity nigh,
Prayer and praising, all men raising,
Worshipping God most high

Myrrh is mine, it's bitter perfume,
Breathes a life of gathering gloom,
Sorrowing, sighing, bleeding, dying,
Sealed in the stone cold tomb

Glorious now behold Him arise,
King and God and sacrifice,
Alleluia, Alleluia,
Earth to heaven replies
Detta är vår tolkning av julkrubba (minus Jesus, Josef, de tre vise männen och djuren). Ett växthus med en madonna i ;-). En ljusslinga, ett ljus, lite rosor och en kvist av olivträd fick hålla henne sällskap.

Men min absoluta favorit när det gäller jullåtar är "Sylvian joululaulu" eller på svenska "Sylvias julvisa". Den är så vacker att jag får rysningar när jag hör den...(mycket text, scrolla ner om ni ej orkar läsa).
Ja niin joulu joutui jo taas Pohjolaan
joulu joutui jo rintoihinkin.
Ja kuuset ne kirkkaasti luo loistoaan
jo pirtteihin pienoisihin.
Mut ylhäällä orressa vielä on vain
se häkki mi sulkee mun sirkuttajain,
ja vaiennut vaikerrus on vankilan,
oi, murheita muistaa ken vois laulajan.

Miss' sypressit tuoksuu nyt talvellakin,
istun oksalla uljaimman puun,
miss' siintääpi veet, viini on vaahtovin
ja sää aina kuin toukokuun.
Ja Etnanpa kaukaa mä kauniina nään,
ah' tää kaikki hurmaa ja huumaapi pään,
ja laulelmat lempeesti lehdoissa soi,
sen runsaammat riemut ken kertoilla voi.

Sä tähdistä kirkkain, nyt loisteesi luo
sinne Suomeeni kaukaisehen.
Ja sitten kun sammuu sun tuikkeesi tuo,
sä siunaa se maa muistojen.
Sen vertaista toista en mistään ma saa,
on armain ja kallein mull' ain' Suomenmaa.
Ja kiitosta sen laulu soi Sylvian
ja soi aina lauluista sointuisimman.
På svenska:
Och nu är det jul i min älskade Nord,
är det jul i vart hjärta också?
Och ljusen de brinna på rågade bord,
och barnen i väntan stå.
Där borta i taket där hänger han än,
den bur, som har fångat min trognaste vän
och sången har tystnat i fängelseborg,
o, vem har ett hjärta för sångarens sorg?

Och stråla, du klaraste stjärna i skyn,
blicka ned på min älskade Nord!
Och när du går bort under himmelens bryn,
välsigna min fädernejord!
I blommande vårar på gyllene strand,
var finnes ett land som mitt fädernesland?
För dig vill jag sjunga om kärlek och vår,
så länge din Sylvias hjärta slår.
In English:
Now Christmas did come to the north country here,
Christmas came to the snow covered strand.
Now candles are burning and shedding good cheer
Across all the broad, far flung land
But hanging on high from the cross beam above,
A bird cage now holds captive my pretty dove,
Which, pining away, makes no sound, high or low,
Oh, who will take heed of the prisoner´s woe?

Oh, star, glowing bright, may your light shine on high,
O´er the northland´s remote wintry scene.
And then, when your radiance fades in the sky,
Your mem´ry will linger in dreams.
So dear none can I ever anywhere find
As my native country, the land of my kind!
And thanks do I offer with Sylvia´s song,
Resounding forever so splendid and strong.
Till och med lillsnuttan är trött, hon har ju trots allt varit arbetsledare och sett till att allt har gått rätt till ;-) Nu ska jag iväg och äta en massa julgodis...har hört att det ska bli kallare så jag måste bygga på underfettet lite ;-)
Från oss alla till er alla: en riktigt GOD JUL!
When you wish upon a star
Makes no difference who you are
Anything your heart desires
Will come to you
If your heart is in your dreams
No request is to extreme
When you wish upon a star
As dreamers do
Fate is kind
She brings to those who love
As sweet fullfillment of their secret drowns
Like a boat out of the blue
Fate steps in and sees you through
When you wished upon a star
Your dreams come true





15 kommentarer:

Eva sa...

Vilken fin julstämning du fixat till i huset, jag blev riktigt inspirerad! Jag gillar speciellt madonnan i växthuset, väldigt mysigt och hemtrevligt må jag säga. Hoppas att du får en riktigt skön och avslappnande jul tillsammans med nära och kära!

Kram Eva

Randi sa...

Så stämningsfullt du har gjort!

Jag vill tacka för dina gulliga kommentarer och önskar dig en riktigt skön och GOD JUL!
Kram Randi

Goa sa...

Så många vackra ord...och så fina stämningsfulla bilder!

God Jul önskar jag dig och din familj ...med massor av värme och mys i ditt underbara hem!
Mina varmaste julkramar
Och tack så oändligt för dina snälla ord...det trillade tår! SÅ snäll du är!
Kram igen!
Dunda..:)

"M" sa...

Alltid i skrivtagen..hihi...ser fint ut hos dej...god jul till dej från mej...

Reginas Cottage sa...

You have a wonderful blog.I want
come back.
I wish you and your family a
wonderful Christmas and a Happy
New Year

GOD JUL REGINA

Anonym sa...

God fortästtning på julen! Håller med om att Sylvian joululaulu är en av de sånger som gör julen julig även för mig. Det finns dock någon mer jag lyssnade på som liten, men jag kan inte komma på vilken det är, det var någon om änglar och kanske om barn. Jisses. Har kollat igenom div. samlingar med finska julvisor och har inte hittat någonting som påminner om den. . . Any ideas?

Solsjö - Under en vind sa...

Såååå mycket fina bilder från dig, hoppas att ni hade en riktigt mysig afton i ditt vackra hem igår! GOD FORTSÄTTNING! KRam!

Ulrika sa...

God Jul!!

Jag brukar vara in här och läsa din underbara blogg!! Hoppas Ni fick en härlig jul med massa presenter och god mat;)

Hyvää Joulua, Ulrika

Nygammalt sa...

Vad fint det blev med ljusslingan på köksskåpet. Vart får man tag på en sådan? =)
god fortsättning,
kram.

Unknown sa...

Åh vilka fantastiska bilder du bjuder på! Jag är verkligen helt stum varje gång du visar bilder från ditt hem!
Ha en härlig fortsättning! Kram Petra
www.metrobloggen.se/romantiskahem

Skatan sa...

Tack detsamma du! Önskar dig en god fortsättning. Vilken liten goding som ligger och myser under mössan...

Kram!

n o r d i n g å r d e n sa...

Himmel så vackert du har det hemma!! Fint med slingan på den vackra skåpen och hjärtat, så snyggt! Likaså kandelabern mot det fina kaklet och den lilla vovven, så söt med juluvan på, trött som vi andra...: ) God fortsättning på julen önskar jag dig! Mari.

Unknown sa...

Hejsan! Det är bara lilla jag som är inne och låter mig inspireras! Kram Petra

stinoos sa...

additional hints Balenciaga dolabuy this dolabuy fake click this dolabuy gucci

methyn sa...

r5z77y9e13 l4l25o2c89 g2e96i9w98 s2a82k8m83 f6l54f8c39 t4v76u8h49