Leta i den här bloggen

Sidor

fredag 28 december 2007

Hundar skrämmer slag på mig ibland...

Filmfrosseriet fortsätter. Vi ska titta på "I am legend" så fort C kommer hem från jobbet, vilket borde vara 18.30. Började titta på den, men den är nog lite väl spännande för att jag ska våga titta på den helt solo. Har i och för sig Wilma som sällskap, men hon hör en massa saker som jag inte hör och skäller som en blådåre. Jag blir ju inte mindre lugn för det... Hundar är bra, men ibland lite för bra på vissa saker.

Förra hunden Cléo var expert på att höra en massa konstigt. En gång satt hon och jag och kollade på en film, när hon helt plötsligt reser ragg och börjar morra som en besatt. Ett riktigt dovt och djupt morrande...hon hoppar ner från soffan och ställer sig i dörröppningen mellan hallen och v-rummet i den dåvarande bostaden. När jag försöker locka henne fram till ytterdörren för att visa henne att det inte fanns något farligt där ute, vägrar hon att röra sig. Usch, då gick det lite kalla kårar längs min ryggrad! När en stor, stark Dobermann står och råstirrar mot dörren och morrar, men vägrar gå fram till dörren...då var fröken M inte så morsk!

Jag tror inte ett dugg på spöken eller annat övernaturligt trams (som jag kallar det!), men just då kände jag mig ganska spak. Alla skräckfilmer jag hade sett flashade förbi i mitt sinne och jag kröp tillbaka ner i soffan, med Cléo tätt intill mig *insert spooky music here* ;-).

När jag bloggar eller surfar vid datorn har jag denna vy på min högra sida. Sjön ligger tio meter från mig och jag ser en del av middagsbryggan. För drygt ett år sen fick vi besök av en liten kille som sålde jultidningar. Detta var väl i augusti/september och det hade börjat skymma på kvällarna. Det finns ingen gatubelysning här och det blir riktigt kolsvart om inte månen lyser. Vi frågade honom om han aldrig var rädd när han cyklade omkring i mörkret. Nej, han var så van, sa han. Och så berättade han att några hade sett varg häromkring. Otroligt vackra djur, enligt mig...men inget jag önskar möta på mina promenader. Och lillkillen var inte heller rädd, försäkrade han oss.

Nåja, några veckor går och jag sitter i vanlig ordning och häckar framför datorn. Helt plötsligt ser jag en rörelse i högra ögonvrån, jag vänder på huvudet och ser något stort, grått och fyrbent springa förbi. Jag höll på att svimma! Vågade inte titta ut genom fönstret här nere i källaren, utan sprang upp och tittade ut genom v-rumsfönstret. Stålsatte mig...och såg en söt hund som stod på strandkanten och drack vatten från sjön ;-) Den var ute på egna äventyr och hade väl blivit törstig. Skrämde slag på mig, men efteråt kan man ju bara skratta!

När Wilma skäller är det oftast på ett ljud hon hör från TVn, men om hon kommer att morra och samtidigt vägra röra på sig...jaa, då är det jag som flyttar härifrån! Ha en fortsatt trevlig fredag!/ M

13 kommentarer:

Ann-Catrin sa...

ja när man är själv kan man höra och se saker..inbilla sig oxxxckså för den delen. hundar har en förmåga att skrämma upp en när man sitter i godan ro..de hör ju så bra.
sagolik vacker utsikt du har..tror knappt jag sett något finare.
hoppas filmen är riktigt bra.
själv ligger jag däckad med feberfrossa..det var många år sen jag var så här sjuk..min bedrift idag har varit att duscha, borsta tänderna och förflytta mig från säng till soffa.
kram A-c

Amoroso sa...

Ja i huvudsak en bokblogg men det dyker in lite andra inslag också (var en inredningsblogg från början, kolla tillbaka de tidigare inläggen så ser du :-) Instämmer för övrigt med Annkierix, du har en ljuvlig utsikt!

Unknown sa...

Wow vilken vy!!!
Nej nu ska jag öva på lite olika nyårsdukningar! Ska bli så skoj!

Lilla Blanka sa...

Wow vilken fin utsikt du har..! Det är så kul att läsa dina små historier som du gör i dina inlägg :)
Kram vännen
Mia

Anonym sa...

Vilken fin vy du har!
God fortsättning
/S

Änglahem sa...

Vilken vy du har!!! Så otroligt vackert, känns nästan lite förtrollat på bilden.....

Håller med Mia om dina historier, fantastiskt kul att läsa!

Må så gott!
Kram, Ulrika

Dorthe ♥ sa...

Gott Nytt År goa du!

Kram
Dorthe

Solsjö - Under en vind sa...

HI hi...man kan lätt skrämma upp sg själv....jag var tvungen att gå ut till soptunnan innan....hade precis sett en Wallanderfilm, regnet piskade, blåsten ven och allt är mörkt.....men in kom jag helskinnad! *fniss*....
Må gott och ett riktigt GOTT NYTT ÅR!!! Kram!

Anonym sa...

Superfin vy. Sån utsikt vill jag ha. Älskar din julkrubba.

GOTT NYTT ÅR

Kram
Carina

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Man ska alltid tro , så blir man inte så förvånad när det händer oförklarliga saker !
Jag utgår alltid ifrån att det finns "spökskallar" överallt , så jag vet att bete´mej hela tiden även när jag är ensam . Helt sjukt , jag vet ;-)
Nu ska jag ta mina piller !
Hej Då !!

Tidsmästarinnan sa...

vargar! hupps!
vad kul att kika in här och se alla fina bilder och läsa lite hundhistorier, idag har jag lagt in en bild på Wilmas look-a-like som vi gosat med hela julen...
Julekram!
S.

Karin i Villa Grå sa...

Men hallå där! *hötter med pekfingret* Naughty!

"I am legend" har väl inte ens haft biopremiär än? Hur i hela världen har ni fått tag på den? Aja baja... *flinar*

Måste berätta att vi såg den för några dagar sedan. Eller rättare sagt, vi försökte se den. Den var för läskig så vi stängde av och valde en lättsmält och harmlös komedi nästa gång det var dags för film. *ler*

Från en beundrare av filmer som inte bör finnas i samlingen än till en annan - ha en trevlig kväll! Förstår mycket väl att hunden skrämmer slag på dig, jag är likadan :-)

Kram!

Dot (eller är jag Spot? Jag är tillfälligt senil)

Ann-Catrin sa...

Är bara jag som kikar in igen och vill onska dig ett gott nytt år!
A-C