Leta i den här bloggen

Sidor

måndag 8 oktober 2007

Det Snäckska vardagsrummet

Så här såg vardagsrummet ut när vi flyttade in. Spisen var fin, men väggarna var täckta med en konstig "stenfärg". Den satt verkligen som sten!! Vi försökte med allt för att skrapa bort det, men det gick inte. Då bestämde vi för oss (efter mycket gråt och tandagnisslan) att smacka upp gipsskivor i stället. Och det var inte det lättaste...vi har nästan 5 meter upp till nock och många vinklar och vrår. Men skam den som ger sig! C och min pappa slet med skivorna hela förra sommaren (då när det var så varmt...minns ni? Vi renoverade och var inomhus när alla andra var ute och njöt...) och gjorde det så fint sen. Ja just ja...den gröna halvpanelen gick jag loss på med kofot...såååå kul!!! :-)

Hmmm....det var mycket furu. Mycket att måla och lasera för att få bort bastukänslan.

En närbild av vardagsrumsbordet. Glömde att tända ljusen när jag tog kortet, men ni får väl använda fantasin ;-) "Duken" är en handduk från Himla som jag gillar...det står ju ett M på den!

Lite av soffan och bordet igen.

Golvlampan köpte jag i en affär som är en salig blandning av gamla och nya saker, smycken, tvålar, kläder..... Foten var av mässing och skärmen var något slags sammet i en ful nikotingul färg. YUCK! Men den vita penseln gjorde underverk och den lokala sömmerskan sydde en ny skärm. På väggen står det "Amor vincit omnia" som jag skrev dit själv...jordens pillgöra!

Soffan och den obligatoriska kedjan ;-)

Och från andra hållet. Lyktan var svart eller mörkbrun från början men med en kompressors hjälp fylld med vit färg blev den mycket finare tycker jag.

Spisen igen, denna gången med en brasa. Den svarta madonnan till höger var den första jag köpte. Hon är gjord i gjutjärn och hade det passande namnet "Iron Maiden" ;-)

Lite sommarbilder. Byter överdrag på fåtöljen då och då.

Även kuddar och plädar brukar jag byta.

Tack vare de stora fönstrena flödar ljuset in. Me like!

Och så en vinterbild, eller vårvinter....Ser ni det stora Ankh-korset på snön? När man bor ute på landet får man roa sig bäst man kan ;-)

Är ute efter en kristallkrona att hänga mellan bjälkarna. Men den måste vara ganska stor för annars drunknar den uppe i taket. Och de stora är väldigt dyra....men trägen brukar vinna, så när man minst anar det finns kronan där för en spottstyver :-)

Ok, det var en del av vardagsrummet, den går i vinkel så de nästa bilderna blir från engelska hörnan. Eller Cs hörna...han fick en hörna, jag fick ett helt hus att inreda som jag ville. Det var väl rättvist ;-)
Later ladies (and gentlemen, if there are any out there!)
PS. Palmerna kommer jag byta till olivträd, men inte riktigt än. DS.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Kikar in hos dig..
Vad fint du har det där hemma!
Och så mycket du visar upp då.
Hit kommer jag gärna igen:)
/S

Linneagården sa...

Åh, vad fint ni har, verkligen. Kaminen är som ett smycke i rummet & sen har ni en sån utsikt. För visst var det vatten man såg?
Ha en bra dag.
*kram* /mdelene

Mikkeline sa...

Hei, hvor fint det ble. Det er så inspirerende å se før-og-etter-bilder. Jeg skjønner godt at dette var mye arbeid, men når resultatet ble bra glemmer man fort det.

Ha en fortsatt fin uke!

Tidsmästarinnan sa...

Men gode tid så fint ni har! Väldigt kul att få se hur det såg ut före också (säger före-efter-galningen).
Jag är också sugen på olivträd, men tänkte vänta till våren, kanske man får njuta av dom lite längre än om man tar in dom till varma och inte så ljusa rum nu under vintern...
Må så gott!
S.

Lilla Blanka sa...

OJ vad fint ni gjort i vardagsrummet, ljust och fint! Älskar stora fönster och mycket dagsljus som kan komma in :)
Kram

.:Klara:. sa...

Utsikten ni har från vardagsrummet är verkligen "to die for"!
Det var ett digert jobb ni hade förra sommaren, men så blev det fint också.

Den där "stenfärgen" har vi på vår kakelugn och även på väggarna precis runt den. Ger struktur o är lätt att måla vit två gånger per år. Men längre in i rummet kommer den inte.
Ha det bäst!

Solsjö - Under en vind sa...

Oj så fint!! Nu har jag fått förstora varenda bild för att njuta av alla detaljer!! Så fin den lilla träbänken är! Er sjöutsikt är ljuvlig och detaljerna så många och mysiga!! (soffa, pall, kedja....finns här också.....) Må gott, kram!

Anonym sa...

Men ni har det verkligen helt fantastiskt!
Härlig utsikt, skulle också vilja bo nära vattnet!
Vilket underbart tak! Jag säger bara WOW

Marie sa...

Vilket underbart vardagsrum ni har. Så ljust och vilken utsikt! Många fina detaljer. Tack för att du tyckte till om våran bokhylla.

Kram Marie

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Verkligen vackert vardagsrum och mycket finare i vitt än furu ! Vi har oxå mycket furu hemma , och det tar ju ett tag att måla om allt..... Min man har redan ledsnat ;-) så att det är vatten direkt utanför fönstret ? Kramar Lotta

Hem och Lycka sa...

Å vad snyggt, superfint! kram

Dorthe ♥ sa...

Hej Vännen!
Jag vill ha din soffa....den är underbar! Hur gör vi...ska jag hämta den själv, eller skickar du den ;o)...hi hi. Du visra sååååå mycket fint.
Kram
Dorthe

Nilla sa...

Nu har jag suttit här hur länge som helst, sida upp, sida ner. Bäst jag torkar dregglet runt munnen ;-) Helt fantastiskt hem!

Du jag länkar till dig, vill inte tappa bort den här sidan. Och om du har nåt emot det så hojtar du till på en gång!

Ha en bra dag!
Kram Nilla

Goa sa...

Vackert!!! Alltid!!!
Inga fler ord behövs...
Kram Goa

Snäckornas sjö sa...

Tack så jättemycket för era snälla ord, blir så glad! För er som undrar...japp, vatten precis utanför.

Kramar