Leta i den här bloggen

Sidor

söndag 21 oktober 2007

Dilemma!

I dag har Wilma träffat två JÄTTESTORA hundar! En rottweiler som heter Zlatan och en blandis (Siberian husky och schäfer) som heter Basse. Särskilt Basse blev förtjust i vår lilla fröken (och som stolt matte förstår man ju!), men herregud...de var ju jättestora! Inte en suck att hon fick springa lös med dem. Basse, som är ett år, ville ju leka, men en tass på Wilmas rygg hade säkert knäckt den. Hon fick sitta i husses famn och nosa lite försiktigt, men så råkade Basse sätta tassen på hennes nos och jäklar vilket liv det blev på henne ;-D!! Hon morrade, fräste och skällde (nåja, gläfste är väl det rätta ordet!). Hon lät som en ilsken katt... :-D Rottisen var det största jag någonsin sett! Är ju van vid stora hundar, vår förra hund, dobermanntiken Cléo var stor, men Zlatan var något i hästväg! Jag skulle aldrig sätta min fot på den tomten där han han gick.

Efter det mötet var det mysigt att krypa upp i mattes fåtölj och gosa under rosentäcket. Just nu sover hon och sprattlar med benen och piper lite. Hon drömmer väl om att hon jagar i väg två stora hundar ;-)

Ok, mitt dilemma...min mamma har köpt ny matta och hon visste inte vad hon skulle göra med den gamla. Då kom hon på att jag inte har någon matta i köket och frågade om jag ville ha den. Njaaa...sa jag först, jag vet inte. Men till saken hör att detta är en äkta persisk matta som kostade en så där 5000 kr, och jag har lite svårt att förlika mig med tanken att den ska ligga i deras förråd eller att hon skulle slumpa bort den till vrakpris. Därför tog jag hem den...och nu vet jag inte om jag ska behålla den eller ej. Så här kommer lite före- och efterbilder. Inte i riktigt samma ljus men, men...

Mattan är mjuk och skön och det får rummet att verka hemtrevligare. Men jag vet alltså inte! Lite svårt att se färgerna, men den går i lite blått och grått (och en massa andra fäger). Ett alternativ är att ha mattan när det är höst och vinter och ta bort den när våren och sommaren kommer. Den ger även lite matsalskänsla och eftersom vi inte har någon matsal, skärmar den av köket lite. Jag behöver er hjälp, flickor! Matta eller inte matta? Tog även bort stolsdynorna så att det inte skulle bli för många mönster och färger. Tänk er vita stolsdynor i stället, med volang. Ungefär likadana som stod vid månbordet och det gamla fönstret. Nåja, nog tjajat...vill ha era råd nu!

Såg i det nyaste numret av "Drömhem och trädgård" att de hade hängt någon julsak i murgrönan. Tyckte det var så fint, så jag gjorde samma sak, minus jul då! En fin, liten sak med en ängel på och med ett emblem. Passar bra, tycker jag. Här en närbild (det är nog ditt hantverk, Dorthe!)

Och på håll. Den andra blomman, en passionsblomma, fick ingen för den är så spretig, måste binda upp den först, alternativt köpa en till murgröna.

Jag gillar oljelampor och här är en från House Doctor som jag inhandlade ett tag sedan. Men den är lite gräll i färgerna, kanske är den snyggare om man vänder på den? Jag tände den för några dagar sedan, men veken eller snöret är så stort att det blev jordens låga. Måste bränna ner den lite, innan jag vågar sätta på glaset.


Även ett franskt dokument fick jag tag på. Än så länge hänger den i en av madonnaljusstakarna, bara för att jag inte ska tappa bort den. Är annars expert på att förlägga saker! Eller så glömmer jag helt enkelt bort att jag redan har vissa saker...Tänkte köpa lite sådant där papper som man kan stryka på örngott etc., då blir det detta motivet på kuddar här hemma.

En närbild.


Hoppas ni alla har haft en trevlig helg (och får en fortsatt trevlig söndag), själv somnade jag 21. 30 i går! High life vid Snäckornas sjö ;-) Hasta la vista!

11 kommentarer:

Solsjö - Under en vind sa...

Sååå många fina bilder!! Gillar att kika på alla detaljer hos dig!

Mattan ser jättefin ut! Hos mig hade den valts bort....jag har nästan inte en enda matta, så jag tror att det är en smaksak om man trivs med mattor eller ej, för fin är den!

Må gott! Kram!

Anitha sa...

jag tycker absolut att du ska behålla mattan under köksbordet!

Anonym sa...

Hejsan!
Som vanligt helt fantastiska bilder!
Jag har en utmaning till dig på min sida, men bara om du har tid och vill! Kram Petra

Dorthe ♥ sa...

Hejsan M!
Absolut INGEN matta. Vet inte...men jag har aldrig varit så där jätteförtjust i mattor, så jag röstar för att den ska bort.
Kramis

Sånt är Livet sa...

Hej absolut matta ,men det är svårt med mattor att "hitta rätt" färg osv,jag har mattor tycker det blir mer hemtrevligt ,varmt trots att vi har hund och det är merjobb med mattor/Lisbeth

Tidsmästarinnan sa...

hallå där!
Så fina bilder du har som vanligt! Jag fnissade gott åt Wilmas nya kompisar... vilken liten raring hon verkar vara.
Tycker det låter toppen som du skrev, mattan framme under höst och vinter och kanske ta undan den när det blir sommar. Mysigt att sitta till bords med en sån fin matta att krafsa med tårna i...
Glada hälsningar!

Goa sa...

Oj, så mycket fina bilder med massa nya saker...kul!
1. Jag är livrädd för hundar, men visst är de söta!
2. Mattor är jag inte så mycket för...samtidigt som jag kan förstå din känsla att det är skönt, för fotsingarna...du kan väl testa en tid?! Men jag röstar absolut för vita stolsdynor..:)
3. Oljelampan super gullig, din prydda murgröna är ljuvlig...en bra idé...tack!!:) och dokumentet vill jag absolut ha!!!
Tänk så mycket jag vill ha i ditt hem...!!!
Japp...det var det...och en härlig vecka på dig!
Kram:-D
Goa

Anonym sa...

Åh, vad glad jag blir när jag hittar en ny blogg med massor med vackra bilder !

Himmel vilket vackert hem ni har och precis som jag gillar... shabby vitt... Har nu suttit och tittat igenom alla (!) dina inlägg och njutit av bilderna från ditt kök, vardagsrum osv... Ljuvligt måste jag säga.

Skrattade gott när du visar alla gamla furubilder från ert hus och jag tänker för mig själv - vilken tur att dom har målat om allt vitt för det hade jag också gjort !!!

MEN då ska du veta att här hemma där vi bor i villan så är alla möbler i furu... medan vårt hus i skärgården har den mer vita stilen.

Ha en fortsatt trevlig dag och tack för titten på alla dina fina bilder !

Kram Kram
Carina

Anonym sa...

Hejsan!

Har just hittat din blogg och läst igenom allt!!!
Vilket fantastiskt vackert hem du har och vilka fina bilder. Får inspiration direkt och det är tur för just nu har vi ett rum som står tomt sedan yngsta dottern flyttat hemifrån. Jag hade redan planer för rummet men nu har jag fått fler idéer.
Tack så mycket.
Kerstin

Handplockat sa...

ojojoj vilket inlägg
charmigt i murgrönan oh behåll mattan =)

ha det bäst

Snäckornas sjö sa...

Tackar alla ni som har skrivit! Mattan stannar nog ett tag till...;-) I alla fall tills våren kommer!

Kramar