Leta i den här bloggen

Sidor

lördag 15 september 2007

En titt i hallen

Ok, håll för ögonen nu! Detta är inte hallen, men man ser den skymta. Titta efter den gröna soffan och mattan. Så såg det ut innan, förvisso vit pärlspont på väggarna, men annars var allt i furu. Jag gillade faktiskt golvet, men det var fuktskadat på sina ställen så den åkte ut. Vi valde klinker i stället, ett grått med marmoreringar som vi båda gillade.


Detta är det första man ser när man kliver in hos oss. En långsmal skänk är perfekt i hallen tycker jag. Det tar inte så mycket plats men rymmer en del ändock. För att få den att se lite äldre ut, bytte vi beslagen (vanliga vita knoppar) till skålhandtag.Här ser ni lite av golvet också. Spegeln är en gammal, svart sak jag hade från det stora varuhuset som jag målade vit. Men jag behöll "guldet". De svarta sakerna i hörnet är gardinstänger i gjutjärn. De fanns i sovrummet och jag har inte bestämt mig om jag ska ha kvar dem eller ej. En korg med plädar finns också, om det skulle bli kallt när man sätter sig på bron och fikar (ser nu att jag kanske borde måla korgen vit...hmmm...).

Här är samma bild, men med en annan ljussättning. Den där saken bredvid korgen är en slags piedestal som inte har hittat sin plats ännu, som så mycket annat här hemma..
En gammal korgstol måste man ha, eller något att sitta på i alla fall. Denna har jag haft väldigt länge, säkert nästan 20 år, men den var väldigt välbehållen så jag tog fram slipmaskinen och "shabbade" den lite ;-) Tänk hur man håller på!


Här är dörrarna till köket och badrummet. Det är faktiskt originaldörrar som jag bara älskar! Visst, de är sneda och vinda, de knarrar och är fulla av sprickor, men so what!! De ger karaktär åt ett hem. Det enda som är synd är att dörrhandtagen inte är i original förutom i den till köket. De andra har gräsliga, mässingbelagda fula 90-talsinspirerade handtag. USCH!!! Men så fort tillfälle ges och jag hittar passande ska de bytas ut. Ska visa hatthyllan någon annan dag. Svärfar snodde idén från Gysinge byggnadsvård och byggde en egen. Nu finns den hemma hos oss. Det är förresten svärfar som har lagt klinkern, bra med snickare i släkten :-)








2 kommentarer:

Dorthe ♥ sa...

Hej Gumman!
Kom på...du frågade ju, vad vi ville se. Jag vill så gärna se ett kort på din stora Madonna. Den som var på det fotot,du skickade en gång. Där var oxå ett fönster, med några hängen, som du hade köpt av mig. Dét skulle jag gärna vilja se igen.
Kram
Dorthe

Dorthe ♥ sa...

Good Morning Babe!
Glöm nu inte bort vad det är jag gärna vill se bilder på....du vet att jag ÄLSKAR Madonnor. ( Paketet skickas imorgon)
Kramar från mig.